Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32026
Title: | A comunicação intercultural e o seu impacto na integração de indivíduos em contexto empresarial |
Author: | Lebre, Inês de Amorim Pereira Marinho |
Advisor: | Moreira, Gillian |
Keywords: | Cultura Comunicação Contexto empresarial Comunicação organizacional Comunicação intercultural Dimensões culturais |
Defense Date: | 23-Jul-2021 |
Abstract: | A discussão antropológica acerca do impacto da cultura no modo
como os indivíduos comunicam, pensam e agem em sociedade
constitui, ainda nos dias de hoje, um importante objeto de estudo
para compreender a integração dos mesmos nas organizações,
quando em contexto intercultural. É neste âmbito que este trabalho
se propõe, através da realização de uma revisão da literatura
especializada, a estudar o impacto da comunicação intercultural na
integração dos indivíduos em contexto empresarial: como um
obstáculo ou como uma mais-valia.
A presente dissertação tem como objetivo relacionar os conceitos de
comunicação organizacional, comunicação intercultural, cultura e
cultura organizacional, a fim de perspetivar o impacto da
interculturalidade na realidade organizacional. Assim, será também
contemplada neste estudo uma análise global às abordagens das
dimensões interculturais exploradas por Geert Hofstede, Fons
Trompenaars e Charles Hampden-Turner, Edward Hall, Richard
Lewis, Shalom Schwartz e Robert House – autores inspirados pelo
estudo da interculturalidade e cujas obras aprofundam as diferenças
culturais e como estas condicionam o funcionamento das empresas.
Por último, são interligados os conceitos e dimensões
supramencionadas com abordagens ao tema mais atuais, com o
intuito de analisar os modelos culturais à luz de uma perspetiva mais
crítica e atualizada, concluindo-se então quais os fatores que
determinam a eficácia das relações interculturais nas práticas de
gestão, nas práticas organizacionais e na satisfação dos
colaboradores. The anthropological discussion about the impact of culture on the way individuals communicate, think and act within society is, still nowadays, an important object of study to understand individual's integration in organizations, especially when in an intercultural atmosphere. This work proposes, through a specialized literature review, to study the impact of intercultural communication on the integration of individuals in a business context: as being an obstacle or, in the opposite direction, as a key asset for the success of the integration process. This dissertation aims to relate a panoply of concepts - organizational communication, intercultural communication, culture, and organizational culture - to put into perspective the impact of interculturality on the organizational sphere. As such, this work provides a global analysis of the approaches to intercultural dimensions explored by Geert Hofstede, Fons Trompenaars and Charles Hampden-Turner, Edward Hall, Richard Lewis, Shalom Schwartz and Robert House - authors inspired by the interculturality concept and whose works delve into cultural differences and how these suggest the functioning of companies. Finally, the aforementioned concepts and dimensions are interconnected with more current approaches to the subject, in order to analyze cultural models in the light of a more critical and updated perspective, thus concluding which factors determine the effectiveness of intercultural relations in management practices, organizational practices and employee satisfaction. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32026 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DLC - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Inês_Lebre.pdf | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.