Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31294
Title: Exploring virtual reality to support the experimental psychology lab
Other Titles: Exploração de realidade virtual para suporte ao laboratório de psicologia experimental
Author: Lopes, Francisco Quadrado
Advisor: Silva, Samuel de Sousa
Soares, Sandra Cristina de Oliveira
Keywords: Virtual reality
Unity
Continuous flash suppression
Threat processing
Experimental psychology
Defense Date: 18-Feb-2021
Abstract: Threat processing is a psychology field that studies how the emotional response to fear stimuli is processed under unawareness. Researchers study this area by presenting to participants threat inducing stimuli in visual unawareness conditions, using visual suppression paradigms in the experimental psychology labs. These paradigms require that two different images are shown to each eye to create the unaware state. One such paradigm is breaking-Continuous Flash Suppression (bCFS). The traditional methods use special equipment to display a different image to each eye. However, these have several unappealing factors, such as expensiveness or effectiveness. Virtual Reality (VR) is a technology that has seen its use increase in recent research studies, showing promising results. In this regard, in collaboration with the Department of Education and Psychology, it is proposed to evaluate VR technology as a suitable alternative to current traditional methods through experimental data collection sessions. An application system is developed to perform threat processing experiments implementing the bCFS paradigm that allows the data collection, supporting VR, and the current traditional methods, satisfying a list of requirements created to guide its development. The application developed is capable of performing the experiments required and collecting the resulting data analysis, supporting VR and the traditional methods. The experiment setup is achieved via a configuration file that allows setting various parameters to produce different experiment conditions. The system is capable of displaying stimuli accurately, containing other functionalities such as image calibration, and runtime troubleshooting features. The software application developed allows, in its current state, the experimental data collection to validate Virtual Reality as a suitable technology for the experimental psychology lab.
O processamento de ameaça é uma área da psicologia que estuda como é processada a resposta emocional a estímulos de medo sob inconsciência. Os investigadores estudam esta área apresentando estímulos ameaçadores a participantes em condições de inconsciência visual, usando paradigmas de supressão visual, em laboratórios de psicologia experimental. Estes paradigmas exigem que duas imagens diferentes sejam mostradas a cada olho para criar o estado de inconsciência. Um desses paradigmas é a "breaking- Continuous Flash Suppression" (bCFS). Os métodos tradicionais usam equipamento especial para exibir uma imagem diferente para cada olho. No entanto, estes têm vários factores insatisfatórios, como o custo ou a eficácia. A Realidade Virtual (RV) é uma tecnologia cujo uso tem vindo a aumentar em estudos recentes e tem-se mostrado promissora. Nesse sentido, em colaboração com o Departamento de Educação e Psicologia, propõe-se avaliar se a tecnologia RV será uma alternativa adequada para substituir os métodos tradicionais actuais através de sessões experimentais de recolha de dados. É desenvolvida uma aplicação para realizar experiências de processamento de ameaça com o paradigma bCFS que permite a recolha de dados, suportando RV e os métodos tradicionais atuais, satisfazendo uma lista de requisitos criada para orientar o seu desenvolvimento. A aplicação desenvolvida é capaz de realizar as experiências necessárias e fazer a recolha dos dados resultantes para a análise, suportando RV e os métodos tradicionais. A configuração da experiência é feita através de um ficheiro de configuração que permite definir vários parâmetros que produzem diferentes condições na experiência. O sistema da aplicação é capaz de exibir estímulos com precisão, incluindo outras funcionalidades, como a calibração de imagem e recursos de resolução de problemas em tempo de execução. A aplicação de software desenvolvida permite, no seu estado actual, a recolha de dados experimentais para validar a Realidade Virtual como uma tecnologia adequada para o laboratório de psicologia experimental.
URI: http://hdl.handle.net/10773/31294
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DETI - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Francisco_Lopes.pdf5.53 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.