Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31284
Title: O ‘novo normal’ no turismo co-criativo pós-COVID-19 em Portugal: o caso ‘CREATOUR’
Author: Moura, Nicolas Michael Hasegawa de
Advisor: Kastenholz, Elisabeth
Keywords: Turismo
Pandemia COVID-19
Turismo criativo
Co-criação
Experiências
Defense Date: 18-Feb-2021
Abstract: Um “novo normal” como resposta imediata às questões que permeiam a sociedade tornou-se uma constante face à realidade da pandemia COVID-19. O turismo ocupa papel central no desenrolar desta crise e, portanto, é um dos sectores socioeconómicos mais afetados a nível global e nacional. Muito se discute sobre as novas ofertas do trade e as transformações resultantes de suas práticas, contudo, pouco se sabe a respeito da relação destas práticas com a transformação do turismo póspandemia. Mas afinal, qual o papel destas práticas na configuração desse novo normal no turismo de Portugal e, não obstante, qual o novo ideal a ser buscado? Este estudo foca nas práticas transformadoras das experiências co-criativas em turismo e como elas contribuem para um desenvolvimento sustentável a nível social, económico e ambiental para o novo normal do turismo pós-COVID-19, sob a luz de revisão de literatura, da análise de dados secundários e do estudo de caso do projeto de turismo criativo CREATOUR. Por meio de uma perceção mais ampla das práticas transformadoras em turismo e o apoio do estudo de caso CREATOUR, esta investigação concluiu como a pandemia COVID-19 gerou impactos nos agentes do turismo no segmento criativo e da co-criação e quais as oportunidades e desafios para o ‘novo normal’ do turismo co-criativo pós-pandemia.
A "new normal" as an immediate answer to the questions that involves society has become a constant to the reality of the pandemic COVID-19. Tourism plays a central role in the development of this crisis and is therefore one of the socioeconomic sectors most affected at global and national level. Much is discussed about the news of the trade and the transformations offered by its practices; however, little is known about the relationship of these practices with the transformation of postpandemic tourism. But, after all, what is the role of practices in the configuration of this “new normal” in Portuguese tourism and, nevertheless, what is the new ideal to be pursued? This study focuses on the transformative practices of co-creative experiences in tourism and how they contribute to sustainable social, economic and environmental development for the new normal of post-COVID-19 tourism, in light of the literature review, analysis secondary data and the case study of the CREATOUR creative tourism project. Through a broader perception of transformative practices in tourism and the support of the CREATOUR case study, this study reveals how the agents of tourism in the creative and co-creation segments were impacted by the pandemic COVID-19 and what are the opportunities and challenges for the “new normal” of post-COVID-19 co-creative tourism.
URI: http://hdl.handle.net/10773/31284
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

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