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http://hdl.handle.net/10773/30437
Title: | The role of zoos in citizenship and environmental education: educate to conserve |
Other Titles: | O papel dos zoos na cidadania e educação ambiental: educar para conservar |
Author: | Santos, Maria João Salgado da Silva |
Advisor: | Azeiteiro, Ulisses Manuel de Miranda Pereira, Mário Jorge |
Keywords: | Conservation Educational activities Environmental educational Environmental educational equipments Educational impact Zoological park |
Defense Date: | 10-Dec-2020 |
Abstract: | Environmental education allows the creation of citizens who are aware and
prepared for current environmental challenges, namely the loss of biodiversity.
Zoos are environmental education equipments that use educational activities in
order to inform the public about biodiversity and the challenges for its
conservation. These activities can be developed, enhancing the educational
impact of these environmental education equipments. The present dissertation
has the aim of verifying the scale of the educational activities made available by
zoos in Portugal and in Europe. The study was carried out using a questionnaire
sent to the zoos, which had questions related to the characterization of the zoo
and the educational activities themselves. Subsequently, data analysis was
performed, collecting responses from 38 zoos across 16 countries, through
descriptive statistics. The results indicated that all zoos that participated in the
study carry out educational activities. Additionally, it was found that zoos
emphasize information panels, educational presentations, free and/or guided
visits, direct contact and the use of social media. In short, the results of this
dissertation highlight the role of zoos as a link between humans and animals,
and consequently as educators for the environment and conservation. A educação ambiental permite a criação de cidadãos conscientes e preparados para desafios ambientais atuais, nomeadamente a perda de biodiversidade. Os zoos são equipamentos de educação ambiental, que utilizam atividades educativas, de forma a informar o público sobre a biodiversidade e os desafios para a sua conservação. Estas atividades podem ser desenvolvidas, potenciando o impacto educacional destes equipamentos de educação ambiental. A presente dissertação teve como objetivo verificar o panorama das atividades educativas disponibilizadas por zoos em Portugal e na Europa. O estudo realizou-se utilizando um questionário enviado para os zoos, sendo que este tinha questões relacionadas com a caracterização do zoo e as atividades educativas propriamente ditas. Posteriormente, realizou-se a análise dos dados, recolhidos de respostas em 38 zoos em 16 países, através de estatística descritiva. Os resultados indicaram que todos os zoos que participaram no estudo realizam atividades educativas. Assim, verificou-se que os zoos dão ênfase a painéis informativos sobre espécies, apresentações educacionais, visitas livres e/ou guiadas, contacto direto e a utilização das redes sociais. Em suma, os resultados desta dissertação realçaram o papel dos zoos como elo de ligação entre humanos e animais, e consequentemente como educadores para o ambiente e a conservação. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/30437 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DBio - Dissertações de mestrado |
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