Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/30085
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRosa, António Chagaspt_PT
dc.contributor.authorSá, Joanapt_PT
dc.date.accessioned2020-12-15T17:55:35Z-
dc.date.available2020-12-15T17:55:35Z-
dc.date.issued2020-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/30085-
dc.description.abstractThis research project focuses on the composition/performance process of Listening | the open, trilogy for disruptive bodies, and its final outputs consist of the presentation of this set of musical works and thesis. Deconstructing dualities of composer/performer, musical idea/performance, subjectivity/objectivity, control/out of control, etc., this project acknowledges a disruptive, non-semiotic level of the body(ies) as a neuralgic centre of both artistic creation and research. Intimately connected with this level of the body(ies), two main ideas have been developed: 1) an idea of listening | the open (that renders the dualities of subject/object, inside/outside inoperative), which will play a major role in the strategies/processes of composition and performance; 2) an idea of virtuosity (based on the concepts of autoimmunity, transduction (Simondon), effiction and ‘interpretation’ (Szendy)) that brings to its core the notion of undecidability (and vulnerability) as a creative potential, at various levels.pt_PT
dc.description.abstractEste projeto de doutoramento centra-se no processo de investigação e composição/performance de À escuta | o aberto, trilogia de solos para corpos disruptivos e consta na apresentação deste conjunto de obras musicais e tese. Desconstruindo e pensando para além das dualidades de compositor/performer, ideia musical/performance, subjectividade/objectividade, controlo/fora de controlo, etc., este projeto coloca uma dimensão disruptiva, não-semiótica do corpo como centro nevrálgico da criação artística e da investigação. Intimamente ligados a esta dimensão, são desenvolvidos neste processo: 1) um ‘conceito’ de à escuta | o aberto (que abandona as dualidades sujeito/objeto, dentro/fora), que desempenhará um papel crucial nas estratégias/processos de composição e performance; 2) uma noção de virtuosismo (baseada em conceitos como autoimunidade, transdução (Simondon), eficção e ‘interpretação’ (Szendy)), que traz para o âmago da sua conceção e formulação a noção de indecidibilidade (e vulnerabilidade) como potencial criativo, a vários níveis.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectListeningpt_PT
dc.subjectVirtuositypt_PT
dc.subjectPerforming bodypt_PT
dc.subjectDisruptive bodypt_PT
dc.subjectComposer-performerpt_PT
dc.titleListening | the open, trilogy for disruptive bodies: creative processes and the ideas of listening | the open and virtuositypt_PT
dc.title.alternativeÀ escuta | o aberto, trilogia para corpos disruptivos: processos criativos e as ideias de à escuta | o aberto e virtuosismopt_PT
dc.typedoctoralThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.identifier.tid101432631-
dc.description.doctoralPrograma Doutoral em Músicapt_PT
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Joana_de_Sá_Catarino_Tavares.pdf35.83 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.