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Title: Pain neuroscience education and graded exposure in patients with non-specific low back pain in an occupational setting
Other Titles: Educação em neurociência da dor e exposição gradual em utentes com dor lombar crónica idiopática em saúde ocupacional
Author: Alves, Sara Filipa Martins
Advisor: Silva, Anabela Gonçalves
Keywords: Pain neuroscience education
Graded exposure
Chronic low back pain
Occupational health
Defense Date: 21-Jul-2020
Abstract: Background: Chronic Low Back Pain (CLBP) has a high prevalence and economic impact, and psychosocial factors are believed to play an important role on its long-term maintenance. Pain Neuroscience Education (PNE) and graded exposure are cognitive-behavioral intervention approaches while Pilates, a very popular modality, focuses more on a biomedical model to explain the presence and persistence of pain. Objective: The main objective is to compare the effectiveness of PNE and graded exposure against Pilates and postural education on disability in paper industry workers with CLBP. The secondary aim is to compare both interventions for pain intensity, catastrophizing, fear-avoidance beliefs, sleep, endurance of back extensor muscles, knowledge of pain neuroscience and patients’ perceived impression of change. Methods: A total of 26 workers were randomly assigned to one of the two intervention groups: PNE and graded exposure or Pilates and postural education. Both groups received 1 session per week for 8 weeks. Results: Both interventions had a positive and similar impact on disability (p<0,001), pain intensity, fear-avoidance at work, and on the Sleep Index II (p<0,05), at post-intervention. However, PNE and graded exposure were superior to Pilates and postural education for catastrophizing, fear-avoidance of physical activity, the Biering-Sørensen and knowledge of pain neuroscience (p<0,05). Post-intervention improvements were maintained at 3 months follow-up (p<0,05). In the PNE group, 72,7% participants at post-intervention and 62,5% at 3 months-follow-up perceived themselves as moderately to a great deal better: contrasting to 33,3% and 38,5% in the Pilates group. Conclusion: This study provides preliminary evidence that PNE and graded exposure for CLBP is superior to Pilates and postural education in an occupational context for catastrophizing, fear-avoidance beliefs and patients’ perceived impression of change.
Enquadramento: A Dor Lombar Crónica (DLC) tem uma elevada prevalência e impacto económico, e acredita-se que os fatores psicossociais desempenhem um papel importante na sua manutenção a longo prazo. A Educação em Neurociência da Dor (END) e a exposição gradual são abordagens cognitivo-comportamentais, enquanto que o Pilates, uma modalidade de exercício comumente utilizada, foca-se essencialmente num modelo biomédico para explicar a presença e persistência da dor. Objetivo: O principal objetivo é o de comparar a eficácia da END e exposição gradual contra o Pilates e educação postural na incapacidade de trabalhadores de uma fábrica de papel com DLC. O objetivo secundário é o de comparar as duas intervenções na intensidade da dor, catastrofização, crenças de medo-evitamento, sono, resistência dos músculos extensores da lombar, conhecimento em neurofisiologia da dor e perceção de mudança. Métodos: Um total de 26 participantes foi randomizado de forma aleatória num dos dois grupos de intervenção: END e exposição gradual ou Pilates e educação postural. Os dois grupos receberam 1 sessão por semana durante 8 semanas. Resultados: As duas intervenções apresentaram um impacto semelhante e positivo na incapacidade (p<0,001), intensidade da dor, crenças de medo-evitamento no trabalho, e no Índice do Sono II (p<0,05), no pós-intervenção. Contudo, o grupo de END e exposição gradual foi superior ao de Pilates e educação postural na catastrofização, medo-evitamento na atividade física, teste de Biering-Sørensen e conhecimento em neurofisiologia da dor (p<0,05). As melhorias no pós-intervenção mantiveram-se ao fim de 3 meses (p<0,05). No grupo de END, 72,7% dos participantes no pós-intervenção e 62,5% no acompanhamento dos 3 meses tiveram uma perceção de melhoria de moderadamente melhor a muito melhor, em contraste com 33,3% e 38,5% no grupo de Pilates. Conclusão: Este estudo fornece evidência preliminar que a END e exposição gradual em pessoas com DLC é superior ao Pilates e educação postural num contexto de saúde ocupacional na catastrofização, crenças de medo-evitamento e na perceção de mudança.
URI: http://hdl.handle.net/10773/29650
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
ESSUA - Dissertações de mestrado

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