Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/29281
Title: | Intervening with vulnerable families: photovoice as a collaborative tool |
Other Titles: | Intervir com famílias vulneráveis: o photovoice como instrumento colaborativo |
Author: | Rodrigues, Ana Sofia Brito de Passos |
Advisor: | Sousa, Liliana Alarcão, Madalena |
Keywords: | Collaborative approaches Empowerment Frontline professionals Photovoice Participatory action research method Social intervention Vulnerable low - income families |
Defense Date: | 20-Jan-2020 |
Abstract: | Social intervention directed towards vulnerable low-income families currently
tend to assume a collaborative approach in order to ensure their effectiveness
in improving these families’ well-being. To incorporate collaborative practices,
facilitating tools are required. Photovoice is a participatory action research
method that combines photography and group work to enable participants to
communicate their needs, thoughts and desires to professionals and services.
This study describes the design, pilot implementation and evaluation of
PoupArte, a collaborative programme inspired by the Photovoice methodology.
The aim of the programme is to support vulnerable low-income families to
recognise and activate their competences and resources, to overcome their
usual lack of confidence and forge a more positive identity and to stimulate
their ability to seek solutions to their own problems. The programme comprised
10 sessions and involved five families. PoupArte was evaluated in terms of its
impact among participants, its structural and functional aspects (including the
use of the Photovoice methodology) and the approach adopted by facilitators
throughout the programme. The findings suggest that families were deeply
involved in the programme, introducing a degree of innovation in the
employment of the Photovoice tool while increasing their own capacities to
solve their needs. Through Photovoice, participants provided rich descriptions
of vulnerable families’ daily experiences of living with scarce economic
resources, including the multiple crises (ups and downs) they faced, their
purchasing priorities to meet their children’s needs and the labyrinthine route to
social support. The main impacts of families’ participation were focused at a
social, emotional and informative level: access to different experiences and
learning, the establishment of new social contacts and friendships, the
provision of emotional support and the improvements they saw in coping,
interpersonal and communication skills. PoupArte seems to be a flexible and
collaborative programme that supports vulnerable families in developing and/or
acknowledging their competences, providing them with the strength to
undertake action. In general, the research developed in this thesis can facilitate
the generation of guidelines for the implementation of collaborative
programmes for vulnerable families. A intervenção social com famílias vulneráveis e pobres tem vindo a assumir uma abordagem colaborativa de modo a tornar-se mais efectiva na promoção do bem estar destas famílias. Para incorporar práticas colaborativas, são necessários instrumentos e metodologias facilitadoras. O Photovoice é um método de investigação-ação participativa que combina a fotografia e a intervenção grupal para permitir que os participantes comuniquem as suas necessidades, pensamentos e desejos a profissionais e serviços. Este estudo descreve o desenho, a implementação piloto e a avaliação do PoupArte, um programa colaborativo inspirado na metodologia Photovoice. O objetivo deste programa é apoiar as famílias vulneráveis e pobres a reconhecer e a ativar as suas competências e recursos, de modo a superar a sua falta de confiança habitual, a criar uma identidade mais positiva, e estimular a sua capacidade para procurar soluções para os seus desafios. O programa compreendeu 10 sessões e envolveu cinco famílias. O PoupArte foi avaliado junto dos participantes nos aspectos estruturais e funcionais (incluindo o uso da metodologia Photovoice) e na abordagem adotada pelos facilitadores ao longo do programa. Os principais resultados sugerem que as famílias se envolveram profundamente no programa, introduzindo inovação na utilização da metodologia Photovoice e, ao mesmo tempo, amplificando as suas competências para procurar respostas para as suas necessidades.Através do Photovoice, os participantes forneceram descrições detalhadas sobre as experiências quotidianas das famílias que vivem com escassos recursos económicos, incluindo a vivência de múltiplas crises (com altos e baixos), a prioridade em comprar alimentação (ao invés de poupar de dinheiro) para garantir resposta às necessidades dos seus filhos e o caminho labiríntico na procura de ajuda junto do sistema formal de apoio. Os principais impactos da participação das famílias foram identificados ao nível social, emocional e informativo: aceder a diferentes experiências e aprendizagens, estabelecer novos contactos e amizades, ter apoio emocional e as melhorias ao nivel da sua capacitação, relacionamento interpessoal e capacidade de comunicação. O PoupArte emerge como um programa flexível e colaborativo que apoia as famílias em situaçao de elevada vulnerabilidade económica no desenvolvimento e/ou reconhecimento das suas competências, proporcionando-lhes a força para se colocarem em ação na procura de respostas para as suas necessidades. A pesquisa desenvolvida nesta tese facilita a criação de diretrizes para a implementação de programas colaborativos junto de famílias muito vulneráveis. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/29281 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DEP - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese_sofia rodrigues_44789_2020.pdf | 4.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.