Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/28331
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGomes, Diogo Nuno Pereirapt_PT
dc.contributor.advisorAntunes, Mário Luís Pintopt_PT
dc.contributor.authorFerreira, Diogo Filipe Peixotopt_PT
dc.date.accessioned2020-04-30T15:52:55Z-
dc.date.available2020-04-30T15:52:55Z-
dc.date.issued2019-12-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/28331-
dc.description.abstractOver the last few years, pervasive systems have experienced some interesting development. Nevertheless, human-human interaction can also take advantage of those systems by using their ability to perceive the surrounding environment. In this dissertation, we have developed a pervasive system - named ConversationaL Aware Suggestion SYstem (CLASSY) - which is aware of the conversational context and suggests the users potentially useful documents or that, somehow, save time executing a specific task. We have also proposed two different approaches - the Neighborhood one, that uses semantic similarity, based on proximity data in order to classify the relationship between tokens; and the Reinforcement Learning one, that uses implicit feedback associated with each suggestion as a source of knowledge that can be used to improve the system's performance over time. The conducted tests showed that these two approaches not only enhanced the pervasive behavior of the system, but also increased its global performance. A case study regarding the importance of feedback on context-limited environments was also carried out, whose results showed that it is still a useful source of knowledge regardless the conversational environment's characteristics.pt_PT
dc.description.abstractAo longo dos últimos anos, os sistemas pervasivos têm sido fonte de um grande desenvolvimento. Contudo, as interações humano-humano também podem tirar vantagem deste tipo de sistemas recorrendo à sua capacidade para entender o ambiente que o rodeia. Nesta dissertação, foi desenvolvido um sistema pervasivo - chamado Sistema de Sugestões Sensível ao Contexto (CLASSY) - que está consciente dos vários contextos conversacionais e que sugere documentos considerados potencialmente úteis para os utilizadores ou que, de alguma forma, poupam tempo na execução de uma tarefa específica. Foram também propostas duas aproximações diferentes - a de vizinhança, que usa similaridade semântica, baseando-se em proximidades de forma a classificar relações entre palavras; e a de Aprendizagem por Reforço, que usa feedback implícito dos utilizadores associado a cada sugestão, como fonte de conhecimento que pode ser utilizado para melhorar a performance do sistema ao longo do tempo. Os testes realizados mostraram que as aproximações acima referidas melhoraram não só o comportamento pervasivo do sistema, mas também a sua performance global. Foi, ainda, analisado um caso de estudo referente à importância de feedback em ambientes com contexto limitado, onde os resultados mostraram que o mesmo continua a ser uma importante fonte de conhecimento, independentemente das características do ambiente conversacional.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.relationUID/EEA/50008/2019pt_PT
dc.relationPOCI-01-0247-FEDER-021949pt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectPervasive computingpt_PT
dc.subjectContext-awarenesspt_PT
dc.subjectInformation retrievalpt_PT
dc.subjectSuggestions systempt_PT
dc.subjectText miningpt_PT
dc.subjectReinforcement learningpt_PT
dc.titleConversational Aware Suggestion Systempt_PT
dc.title.alternativeSistema de Sugestões Sensível ao Contextopt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.description.masterMestrado em Engenharia de Computadores e Telemáticapt_PT
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DETI - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdf6.3 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.