Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/28282
Title: Film-induced slum tourism motivations: a structural approach
Other Titles: Motivações para o slum tourism induzidas pelo cinema: uma abordagem estrutural
Author: Araujo, Arthur Filipe Barbosa de
Advisor: Vieira, Armando Luís
Keywords: Slum tourism
Film tourism
Tourist motivations
Favela
Rio de Janeiro
Structural equations modelling
Defense Date: 2019
Abstract: Film tourism encompasses visits to places whose attractiveness is related to audio-visual products (e.g., films, tv-series, soap operas…). A wide range of studies acknowledges those products’ potential to influence destination image, visit motivations, and, consequently, tourist arrivals to the portrayed places. The literature suggests that even films that depict destinations under a bad light can increase motivations to visit them. Such conclusions, strengthened by several real-world cases, imply that films might play a special role in inducing motivations for slum tourism, which is described as tourism to which poverty is part of the attraction. The slum tourism phenomenon has received little academic attention from the perspective of tourism studies, and research on slum tourists’ motivations is particularly scarce. In this context, the present study aims at developing and testing a causal model encompassing slum tourism motivations dimensions and the film elements that act as their determinants, that is, a model of Film-induced slum tourism motivations. To this end, due to the absence of previously validated scales on slum tourism motivations, first, an exploratory, qualitative study was carried out through semi-structured interviews with tourists visiting Rio de Janeiro’s favelas. Such preliminary study also served to adapt existing film tourist motivations theories to the examined context. Insights from the exploratory study helped inform the elaboration of a quantitative survey, which was applied to the same research universe. The collected data was then subjected to Exploratory and Confirmatory Factor Analysis, under the principles of Structural Equations Modelling, in order to verify whether the hypothesised causal relationships were true to the observed reality. Results show that slum tourism motivations are formed by two main dimensions: Learning motivations and Experiential motivations, and that each of those may be influenced by two factors of films determinants: Place & Personality and Performance. The findings expand the academic knowledge on slum tourism motivations, as the study represents a first initiative in structurally addressing them. Exploring the role of films in those motivations is another relevant theoretical contribution. From a managerial perspective, results provide insights that might help destination managers and entrepreneurs in their relationship with the film industry, as well as in the operationalisation and promotion of services.
O “film tourism” abrange visitas a locais cuja atratividade está relacionada a produtos audiovisuais (ex: filmes, séries de TV, telenovelas...). Uma ampla gama de estudos reconhece a potencial influência destes produtos na imagem de destinos, nas motivações de visita, e consequentemente, nas chegadas de turistas aos lugares retratados. A literatura sugere que mesmo filmes que retratam destinos de maneira negativa podem amentar as intenções de visita. Tais conclusões, aliadas a alguns casos reais, indicam que filmes podem desempenhar um papel especial na indução de motivações para o slum tourism, que é descrito como o turismo para o qual a pobreza é parte da atração. O fenômeno do slum tourism tem recebido pouca atenção na academia, e investigações sobre as motivações dos slum tourists são particularmente escassas. Neste contexto, o presente estudo visa desenvolver e testar um modelo causal que abranja as dimensões das motivações para o slum tourism e os elementos de filmes que agem como seus determinantes, ou seja, um modelo de Motivações para o slum tourism induzidas por filmes. Para este fim, devido à ausência de escalas previamente validadas para a mensuração de motivações para o slum tourism, primeiramente, um estudo qualitativo exploratório foi realizado por meio de entrevistas semiestruturadas com turistas que que visitavam favelas no Rio de Janeiro. Este estudo preliminar também serviu para adaptar teorias pré-existentes sobre film tourism ao contexto analisado. Conclusões do estudo exploratório auxiliaram na elaboração de um questionário quantitativo, que foi aplicado ao mesmo universo de investigação. Os dados coletados foram submetidos a Análise Fatorial Exploratória e Confirmatória, sob os preceitos da Modelação em Equações Estruturais, de modo a verificar se as relações causais definidas como hipóteses eram fiéis à realidade observada. Os resultados demonstram que as motivações para o slum tourism são formadas por duas dimensões principais: Motivações de aprendizado e Motivações experienciais, e que cada uma destas pode ser influenciada por dois fatores determinantes de filmes: Lugar & Personalidade e Performance. Tais conclusões expandem o conhecimento acadêmico sobre as motivações para o slum tourism, uma vez que o estudo representa uma primeira iniciativa de análise estrutural deste construto. Explorar o papel dos filmes nestas motivações é uma contribuição teórica adicional do trabalho. Do ponto de vista prático, os resultados fornecem importantes descobertas que podem auxiliar gestores de destinos e empreendedores nas suas relações com a indústria cinematográfica, bem como na operacionalização e na promoção de serviços.
URI: http://hdl.handle.net/10773/28282
Appears in Collections:DEGEIT - Teses de doutoramento
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