Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27530
Title: Transcrição de solos jazz como ferramenta de aprendizagem para alunos de trombone no domínio da música erudita
Author: Sousa, Nuno Xavier Borges de
Advisor: Figueiredo, Luís Alberto Cordeiro de
Keywords: Jazz
Trombone
Transcrição de solos
Imitação
Defense Date: 7-Jun-2019
Abstract: O recurso a metodologias de aprendizagem de diferentes domínios musicais é frequentemente utilizado por professores para promover uma formação mais completa e equilibrada. O presente estudo é uma reflexão pessoal acerca da influência do recurso a exercícios utilizados no ensino do jazz, mais concretamente a técnica de transcrição de solos, nas capacidades aurais de alunos de trombone da vertente erudita. Sabendo que este tipo de prática geralmente não é contemplado nos planos de estudo do ensino instrumental erudito, foi implementada num grupo de cinco alunos de trombone uma intervenção educativa centrada na prática de transcrever e imitar solos de jazz. De forma a perceber que dimensões da prática do trombone poderiam beneficiar da prática de transcrição e imitação de solos, aplicou-se o Brass Performance Evaluation Report, tabela de avaliação especialmente criada para instrumentos de sopro metal, no início e no final da intervenção. Os resultados foram positivos e indicam que esta pode ser uma opção a ter em conta no ensino da vertente erudita do trombone
The use of learning methodologies from different musical domains is often used by teachers to promote a more complete and balanced education. The present study is a personal reflection about the influence of exercises used in the teaching of jazz, more specifically the solo transcription technique, in improving the aural abilities of classical trombone students. Knowing that this type of practice is not generally applied in the study plans of scholarly instrumental teaching, an educational intervention centered on the practice of transcribing and imitating jazz solos was implemented on a group of five trombone students. In order to understand what dimensions of trombone practice could benefit from the practice of solo transcription and imitation, the Brass Performance Evaluation Report, an evaluation table specially created for metal wind instruments, was applied at the beginning and at the end of the intervention. The results were positive and indicate that this may be an option to consider in classical trombone teaching
URI: http://hdl.handle.net/10773/27530
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DOCUMENTO.pdf6.75 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.