Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27528
Title: (des)construindo afetos: processos de co-design para a literacia visual de adolescentes com DID
Author: Vieira, Tânia Sardinha
Advisor: Quental, Joana Maria Ferreira Pacheco
Almeida, Ana Margarida Pisco
Keywords: Co-design
Literacia visual
Adolescentes com dificuldades intelectuais e desenvolvimentais
Afetos e sexualidade
Defense Date: 8-Jan-2019
Abstract: A presente investigação surge da perceção da ausência de recursos materiais adequados à idade cronológica de adolescentes com dificuldades intelectuais e desenvolvimentais (DID). De uma aproximação inicial ao tema, percebemos também que os decisores (professores, profissionais de saúde e pais-cuidadores), utilizavam a imagem como recurso material privilegiado na comunicação e intervenção com estes adolescentes apresentando as mesmas, frequentemente, uma linguagem gráfica própria para a infância. Esta lacuna abre espaço para a intervenção do design, enquanto disciplina capaz de interpretar as várias necessidades e envolvendo os diferentes atores, no projeto de uma resposta em consonância com os objetivos e constrangimentos. Assim, propomo-nos com este estudo investigar o contributo do design para o desenvolvimento da literacia visual de adolescentes com DID, no sentido de os tornar capazes de exprimir as suas emoções através de imagens. Ao longo do trabalho são apresentadas as noções de sexualidade e de dificuldades intelectuais e desenvolvimentais, procurando mostrar o estigma associado à relação destas duas temáticas, e a forma como este pode influenciar a intervenção e a comunicação que se estabelece com adolescentes com DID. Em termos metodológicos, a investigação foi desenvolvida em duas etapas: a primeira, orientada para a compreensão do modo como as competências ao nível da literacia visual dos decisores se refletem na seleção / construção e utilização das imagens na comunicação com os adolescentes com DID, e em que procurámos também identificar quais as características de uma imagem por eles considerada adequada neste contexto; a segunda etapa diz respeito ao projeto de co-design (des)construindo afetos, desenvolvido com os adolescentes com DID. Os resultados permitiram-nos confirmar que a baixa literacia visual dos decisores (também por eles reconhecida), associada ao foco destes nas dificuldades dos adolescentes com DID e a uma desvalorização da sua sexualidade, se reflete nas escolhas das imagens que utilizam.
This investigation arises from the perception of the absence of adequate material resources to the chronological age of adolescents with Intellectual and Developmental Disabilities (IDD). From an initial approach to the theme, it was perceived that the decision makers (teachers, health professionals and parents-caregivers) used images as a material resource, privileged for the purpose of communication and intervention with these adolescents, often presenting the same as a graphic language suitable for children. This gap makes room for the integration of Design as a subject capable of interpreting the various needs and compromising the different players in the design of a response, in accordance with the objectives and constraints presented. Thus, this study aims to investigate the contribution of Design to the development of visual literacy of adolescents with IDD, enabling them to express their emotions through images. Throughout this assignment, the notions of sexuality and intellectual and developmental disabilities are presented, trying to display the stigma associated with the relation between them, as well as how this can influence the intervention and communication established with adolescents with IDD. Regarding the methodology, the research was carried out in two stages: the first, aimed at understanding how the skills in the visual literacy of decision makers are reflected in the selection/construction and use of images while communicating with adolescents with IDD, where we also sought to identify the characteristics of an image considered to be suitable (by them) in this context; the second stage concerns the co-design project (de)constructing affections, developed with adolescents with IDD. The results obtained allowed us to confirm that the degree of low visual literacy of the decision makers (also acknowledged by them), associated to their focus on the difficulties of adolescents with IDD, as well as not valuing their sexuality, is reflected in the choices of the images they use. With the co-design project (de)constructing affections, it became clear that adolescents with IDD are capable of equating problems and coming up with solutions, as well as reading and creating images related to subjective concepts, forming meanings and assigning intentions to the same, thus showing the contribution of the project to their visual literacy, enabling them to express their emotions through images.
URI: http://hdl.handle.net/10773/27528
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento.pdf70.71 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.