Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27471
Title: Gamification and senior cyclo-tourism : designing an app for the miOne community
Other Titles: Gamificação e cicloturismo sénior : design de uma app para a comunidade miOne
Author: Ortet, Cláudia Pedro
Advisor: Veloso, Ana Isabel
Costa, Liliana Filipa Vale
Keywords: Senior Citizens
Gamification
Motivation
Cyclo-tourism
Defense Date: 2019
Abstract: As the aging population continues to grow, there has been an increasing interest in the subject of gerontechnology. In the specific case of the digital game industry, senior citizens are becoming better consumers due to their purchasing power and free time, so it is important to focus on the role of games to their wellbeing and meet their needs and preferences. However, there is a general lack of information and products that address physical exercise in the interrelationship of cycling, tourism, games, gamification and senior citizens. The aim of this research is to understand the way gamification interventions can motivate senior citizens to adhere to cyclo-tourism. This dissertation reports on the use of the Development Research Method, deploying a broad array of methods, including focus groups, eye-tracking and interviews. A total of 46 participants (7 focus group participants, 8 participants in eye-tracking and 31 cyclists’ interviewees) were involved in this research. Based on the literature review, related work and the insights from each method, a cyclo-tourism digital app entitled Jizo was co-designed and prototyped. Findings indicate that certain gamification techniques and elements can trigger senior citizens’ motivations towards cyclo-tourism, being essential integrative parts of a digital app in this context. The elements highlighted were social relationships, progression, challenges, competition, feedback and rewards, having an important role in pre-, in loco and post- experience. These data support the view on gamification capability to motivate senior cyclo-tourism.
Com o contínuo crescimento do envelhecimento da população, tem havido um interesse progressivo na área da gerontecnologia. No caso específico da indústria dos jogos digitais, os cidadãos seniores fazem parte de um grupo de consumidores com poder de compra e tempo livre, pelo que é essencial compreender o papel dos jogos digitais no seu bem-estar e atender às suas necessidades e preferências. No entanto, continua a prevalecer uma falta de informação e de produtos que abordam o exercício físico nas inter-relações entre o ciclismo, turismo, jogos, gamificação e cidadãos seniores. O objetivo desta investigação é compreender o uso de estratégias de gamificação para motivar os cidadãos seniores a aderirem ao cicloturismo. Esta dissertação reporta a utilização do Método de Investigação de Desenvolvimento, tendo como base os seguintes métodos: grupos de discussão, eye-tracking e entrevistas. Um total de 46 participantes (7 participantes de grupos de discussão, 8 participantes de eye-tracking e 31 ciclistas entrevistados) foram envolvidos nesta investigação. Após a revisão da literatura, trabalho relacionado, e os resultados obtidos de cada método, procedeu-se ao co-design e prototipagem uma app de cicloturismo designada Jizo. Os resultados indicam que certas técnicas e elementos da gamificação podem desencadear as motivações dos cidadãos seniores para o cicloturismo, além de serem partes essenciais e integrantes de um aplicativo deste contexto. Os elementos destacados foram as relações sociais, progressão, desafios, competição, feedback e recompensas, na medida em que eles têm um papel importante na pré, in loco e na pós-experiência. Estes dados suportam a ideia da capacidade da gamificação para motivar o cicloturismo sénior.
URI: http://hdl.handle.net/10773/27471
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

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