Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27438
Title: Música de câmara para instrumentos de sopro: aplicação de estratégias educativas ao nível da iniciação no ensino não formal
Author: Barroca, Mariana Sofia Dias
Advisor: Santana, Helena
Keywords: Música de câmara
Instrumentos de sopros
Iniciação musical
Ensino não formal
Estratégia educacional
Defense Date: 3-Jun-2019
Abstract: O presente relatório, referente à Prática de Ensino Supervisionada do 2o ano do curso de Mestrado em Ensino da Música da Universidade de Aveiro, integra duas partes distintas. A primeira parte é referente ao projeto educativo, particularmente a iniciação à música de câmara num contexto de ensino não formal, realizado no decorrer de cinco meses, com a participação de nove alunos dos instrumentos de saxofone, flauta, trompete, clarinete e trompa na Sociedade Filarmónica Silvarense. Esta investigação centrou-se na análise comportamental dos alunos perante a inclusão de práticas de conjunto no decorrer do seu currículo de estudos e a aplicação de exercícios e estratégias que promovam o desenvolvimento e aquisição de competências musicais. O projeto engloba uma vertente social com a exaltação de princípios de respeito e valorização pelo outro e uma vertente musical que visa a melhoria do estudante enquanto músico e performer. A segunda parte, relata a Prática de Ensino Supervisionada decorrida no ano letivo 2018/ 2019 no Conservatório de Música da Jobra, com a respetiva contextualização e descrição da prática educativa
This report, with referring to the Supervised Teaching Practice from the second year of the Master’s Degree in Music Education at the University of Aveiro, consists of two distinct parts. The first part refers to the educational project, particularly the initiation to chamber music in a non- formal education context, performed over five months, with the participation of nine students of saxophone, flute, trumpet, clarinet and horn instruments at the Philharmonic Silvarense Society. This research focused on the analysis of the students throughout the course of their curriculum, not only when faced with the inclusion of join practices but also through the application of exercises and strategies in which the development and acquisition of musical skills was promoted. The project encompasses the social aspect, with a focus on principles of respect and appreciation for others; as well as the musical aspect, which is aimed at improving the student both as a musician and a performer. The second part refers to a report on the Supervised Teaching Practice used during the 2018/2019 school year at the Music Conservatory of JOBRA, specifically in regard to its contextualization and description of the educational practice
URI: http://hdl.handle.net/10773/27438
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento.pdf4.94 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.