Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27385
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCarlos, Vera Lúcia da Silvapt_PT
dc.contributor.advisorMoreira, António Carrizopt_PT
dc.contributor.authorFontes, Eva Sofia Plagpt_PT
dc.date.accessioned2020-01-28T12:12:52Z-
dc.date.issued2019-07-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/27385-
dc.description.abstractGreat damage has been made to the planet by mankind, and, consequently, sustainability is an increasing concern for companies. While marketing incentivizes consumerism, green marketing aims to find a balance between the need for profit and the need to protect the environment. This study aims to measure the influence of Ecological Concern on Green Purchasing Behavior and to use the Big Five personality traits as predictors of Ecological Concern, while identifying the differences between 3 generations (Baby-Boomers, Generation X and Generation Y), and men and women. The data was gathered through an online survey with 530 valid answers. Structural Equation Modelling was used to evaluate the model, as well as exploratory factor analysis, t-test and ANOVA. The results show that personality is not a good predictor of Ecological Concern, but there are strong relationships between the other variables that explain Green Purchasing Behavior. Regarding the generations, Generation Y is, generally, more concerned about the environment. In terms of gender, women are the biggest environmentalists.pt_PT
dc.description.abstractOs seres humanos têm causado danos irrecuperáveis no planeta e, consequentemente, a sustentabilidade tem-se tornado uma preocupação crescente para as empresas. Enquanto que o marketing incentiva o consumo, o marketing verde procura encontrar um equilíbrio entre a necessidade de lucrar e a necessidade de proteger o planeta. O presente trabalho visa medir a influência da Consciência Ecológica no Comportamento de Compra Verde, e avaliar o impacto dos traços de personalidade – “Big Five” – na Consciência Ecológica. Pretende-se, ainda, identificar diferenças entre três gerações (Baby- Boomers, Geração X e Geração Y) e entre homens e mulheres. Os dados foram recolhidos através de um questionário online com 530 respostas válidas. A Modelação de Equações Estruturais foi usada para avaliar o modelo, em conjunto com a análise fatorial exploratória, teste-t e ANOVA. Os resultados mostram que a personalidade não é um bom preditor da Consciência Ecológica, mas que existem relações fortes entre as restantes variáveis que explicam o Comportamento de Compra Verde. Relativamente às gerações, a Geração Y é, na generalidade, a mais preocupada com o ambiente. Quanto ao género, as maiores ambientalistas são as mulheres.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectGreen marketingpt_PT
dc.subjectEcological concernpt_PT
dc.subjectGreen purchase behaviorpt_PT
dc.subjectPersonalitypt_PT
dc.subjectStructural equation modelingpt_PT
dc.subjectGenerationspt_PT
dc.subjectGenderpt_PT
dc.titleThe influence of ecological concern on green purchase behavior: an intergenerational analysispt_PT
dc.title.alternativeA influência da consciência ecológica no comportamento de compra verde: uma análise intergeracionalpt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.date.embargo2021-07-30-
dc.description.masterMestrado em Gestãopt_PT
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento.pdf5.25 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.