Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27110
Title: Composições portuguesas no ensino/aprendizagem de flauta transversal
Author: Alves, Beatriz Isabel da Silva Só
Advisor: Correia, Jorge Salgado
Rodrigues, Angelina
Pereira, Marco
Keywords: Ensino instrumental
Compositores portugueses
Reportório para flauta transversal
Defense Date: 6-Jun-2019
Abstract: O presente relatório é constituído por duas partes distintas: uma correspondente à componente de investigação e outra à prática de ensino supervisionada. A Parte I aborda a temática das composições portuguesas e a sua aplicação no ensino/aprendizagem da flauta transversal. Foi realizado o levantamento das composições portuguesas editadas para flauta solo e flauta e piano; foram caracterizadas as composições não editadas; e uma seleção dessas composições foi apresentada no contexto de uma audição. Procedeu-se ainda à análise dessa experiência de introduzir composições portuguesas no reportório dos participantes, com o objetivo de promover e incentivar o estudo do reportório português. O resultado foi positivo e paradigmático de que é possível e desejável incluir as composições portuguesas no ensino/aprendizagem da Flauta no nosso país. Na Parte II encontra-se descrita a prática letiva realizada no Conservatório de Música do Porto, com alunos da classe do Professor Marco Pereira, assim como a participação nas aulas de música de conjunto. Deste modo são apresentados os contextos, práticas e atividades desenvolvidas ao longo da Prática de Ensino Supervisionada
This report consists of two distinct parts: one corresponding to the research component, and another to supervised teaching practice. Part I deals with the theme of Portuguese compositions and their application in the teaching / learning of the flute. A survey of Portuguese compositions edited for solo flute and flute and piano was concluded; non-edited compositions were characterized; and a selection of such compositions was presented in the context of a public presentation. This experience of introducing Portuguese compositions in the repertoire of the participants, with the objective of encouraging the study of the Portuguese repertoire, was also analyzed. The result was positive and paradigmatic that it is possible and desirable to include Portuguese compositions in Flute teaching / learning in our country. In Part II, it is described the teaching practice held at the Conservatory of Music of Porto, with students from Professor Marco Pereira's class, as well as the author’s participation in the ensemble music classes. In this way, the contexts, practices and activities developed throughout the Supervised Teaching Practice are presented
URI: http://hdl.handle.net/10773/27110
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento.pdf9.94 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.