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dc.contributor.advisorJoana Maria Costa Martins das Dorespt_PT
dc.contributor.advisorVarum, Celestept_PT
dc.contributor.authorCastro, Rafael Luís Barrospt_PT
dc.date.accessioned2019-11-23T16:30:23Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/27017-
dc.description.abstractThe main purpose of this dissertation is to explore and analyse the relationship between innovation and internationalization in family firms. Due to the individual character of this type of business, the processes of innovation and internationalization are depicted as being unique to the rest. To appraise the research, question the analysis was broken down into four parts: first of all, understanding the role of capital ownership in firms towards innovative and internationalisation attitudes. Secondly, understanding singularities of determinants to innovate in either family and non-family businesses, the same procedure was implemented for internationalisation and finally, appraising the self-reinforcement of the two vectors. As a result of shortage of literature regarding the biunivocal relation of these concepts it is pertinent to carry out an empirical study taking into account the Portuguese manufacturing industry. based on a panel sample of 41347 familyfirms and 23720 non family-firms, in the period between 2014 and 2017. The results provided evidence on positive connection between innovation and internationalization efforts in family owned businesses, although having a greater budget constraint they have a great profitability and effectiveness in their developments and procedures validating the existing literature, and shedding some light to the Portuguese context.pt_PT
dc.description.abstractA presente dissertação tem como objetivo fulcral a análise da relação entre inovação e internacionalização em empresas-familiares. Devido à natureza singular deste tipo de negócios, os seus processos de inovação e internacionalização caracterizam-se como sendo distintos dos restantes. Devido a uma escassez de literatura relativamente à relação biunívoca destes conceitos é pertinente a realização de um estudo empírico tendo como referência a indústria da manufatura em Portugal. Obteve-se uma amostra em painel que se reparte em 41347 empresas familiares e 23720 empresas não familiares, observadas no período entre 2014 e 2017 e utilizando uma estimação em painel Pooled. Os resultados obtidos evidenciam uma evolução positiva na componente inovativa e internacional presente em empresas-familiares; embora exista uma maior restrição de orçamento, estas têm uma grande rentabilidade e eficácia nos seus desenvolvimentos e procedimentos validando a literatura existente no contexto Português.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectFamily-Firmspt_PT
dc.subjectInnovationpt_PT
dc.subjectInternationalizationpt_PT
dc.titleAddresing singularities of family business performance under the lenses of innovation and internationalizationpt_PT
dc.title.alternativeSingularidades do desempenho de empresas familiares sob a perspetiva de inovação e internacionalizaçãopt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.date.embargo2021-07-10-
dc.description.masterMestrado em Economiapt_PT
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

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