Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/25729
Title: | Produção escrita de histórias: estudo comparativo com alunos do 2º e 6º anos de escolaridade |
Author: | Pires, Marta Vilhena |
Advisor: | Pereira, Luísa Álvares |
Keywords: | Produção escrita Tipo narrativo Didática da escrita Funcionamento textual Escrita de histórias |
Defense Date: | 19-Dec-2018 |
Abstract: | O presente estudo enquadra-se no contexto de formação do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo e nas áreas de Português e História de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico. Está inserido na área do português e pretende fazer uma análise comparativa das produções de narrativas de duas turmas de alunos do 2.º e 6.º anos de escolaridade. Neste estudo, foram analisados textos de trinta e nove crianças, procurando verificar as diferenças e as semelhanças existentes entre os dois anos de escolaridade. O corpus de análise foi recolhido no âmbito do Projeto de Cooperação Internacional InterWriting e no quadro do estágio curricular, junto de uma turma de alunos de cada ano. As produções textuais foram analisadas tendo em conta as caraterísticas gerais da narrativa de Costa, Vasconcelos & Sousa (2010) e o modelo de análise da narrativa de Gouveia (2008). Os resultados obtidos demonstram que os alunos mais velhos revelam uma melhor compreensão do funcionamento do género história e, logo uma maior capacidade para produzir textos do mesmo género The present study was conducted in the context of a master’s degree in teaching of the 1st Cycle and in the areas of Portuguese and Portuguese History of the 2nd Cycle of Basic Education. It is inserted in the Portuguese area and it pretends to do a comparative analysis of the narrative production of two classes of students of the 2nd and 6th grades. In this study, the texts of thirty-nine children were analyzed, searching to find out the similarities and differences between the two years. The corpus of the analysis was collected within the framework of the Projeto de Cooperação Internacional InterWriting (InterWriting International Cooperation Project) and of the curricular internship with a class of students of the two school years. The textual productions of the students were analyzed considering the general characteristics of the narrative of Costa, Vasconcelos & Sousa (2010) and the narrative analysis model of Gouveia (2008). The results show that older students reveal a better understanding of the history genre and thus a greater ability of producing texts of the same genre |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/25729 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento.pdf | 6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.