Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/23947
Title: The promotion of local agro-food product exports through international tourism : the case of Portugal
Other Titles: A promoção das exportações de produtos agroalimentares locais através do turismo internacional : o caso de Portugal
Author: Madaleno, Ana Catarina Gonçalves
Advisor: Eusébio, Celeste
Varum, Celeste
Keywords: Turismo internacional
Exportações de produtos agroalimentares
Cointegração
Causalidade
Análise de clusters
Análise de regressão
Consumo em turismo
Portugal
Defense Date: 2018
Abstract: Tourism is one of the most important economic sectors in the world, and its importance to economies is now well-recognized. Numerous economic impact studies have been undertaken to determine the effects of tourism in a given geographic area on income, wealth and employment. However, international tourism may also be a mechanism to overcome informal barriers to international trade and asymmetric information, which are related to new trade and consumption opportunities. Given the scarcity of research into the contribution of international tourism on the economy through the promotion of local product exports, the main objective of this thesis is to analyse the impact of inbound tourism on exports of agro-food products. With consideration to the central purpose of this thesis, a quantitative research approach was adopted. Secondary and primary data were specifically collected for this purpose. The empirical study was carried out in Portugal. The research was structured and divided into two distinct and complementary parts, combining the macro and microeconomic approaches. The first part empirically explores the direction of the causality between inbound tourism and goods exports, using secondary data and cointegration and causality techniques. After validating this general relationship, a complementary analysis is performed for several: (i) trade markets; and (ii) local agro-food products. A relationship between inbound tourism and exports of agro-food products in Portugal was confirmed. However, the findings reveal that there are differences by country and according to the type of agro-food product. Based on primary data obtained through questionnaires, the second part of this thesis performed a microeconomic analysis to understand the behaviour of international visitors related to local agro-food products during and after their trip. The results of binary logistic regression, carried out to assess the impact of several determinants on visitors’ decisions about whether or not to purchase local agro-food products during their visit, highlight factors related to interaction with the destination and local products, although there are differences between visitors’ characteristics. The findings of the multivariate regression models suggest that not only are there some differences among the determinants most likely to affect intentions to consume and recommend to family and friends when visitors return to their home country, but they also suggest that determinants of behavioural intentions are product-specific. Finally, the segmentation study of Portugal's international tourism market concluded that the market is heterogeneous in terms of visitors’ intentional behaviours regarding the consumption and recommendation of Portuguese local food products upon returning to their home countries. This analysis culminates in a set of theoretical and practical recommendations and implications, not only to the field of tourism economics but also to the area of tourism destination marketing.
O turismo é um dos mais importantes setores económicos mundiais e a sua relevância para as economias é atualmente reconhecida. Diversos estudos têm sido realizados para aferir os efeitos do turismo em termos de rendimento, riqueza e emprego em diversas áreas geográficas. O turismo internacional pode também contribuir para atenuar as barreiras informais e a assimetria de informação presentes no comércio internacional, potenciando novas oportunidades de consumo e de comércio. No entanto, a investigação quanto ao contributo do turismo internacional para a economia em termos de promoção do comércio internacional e das exportações em específico é reduzida. Assim, o principal objetivo desta tese é analisar o impacto do turismo recetor sobre as exportações de produtos agroalimentares. Atendendo ao objetivo principal, segue-se uma abordagem de investigação quantitativa. Os dados secundários e primários foram recolhidos especificamente para esse fim e o estudo empírico aplicou-se a Portugal. O estudo foi estruturado e dividido em duas partes distintas e complementares, combinando a abordagem macro e microeconómica. A primeira parte explora empiricamente a direção da causalidade entre o turismo recetor e as exportações de bens, recorrendo a dados secundários e às técnicas de cointegração e causalidade. Após validação desta relação geral, realizou-se uma análise complementar para diferentes: (i) mercados comerciais; e (ii) produtos agroalimentares locais. A relação entre o turismo recetor e as exportações de produtos agroalimentares foi confirmada para Portugal. No entanto, os resultados revelam que há diferenças consoante o parceiro comercial e o tipo de produto. Baseado nos dados primários recolhidos através do inquérito por questionário, na segunda parte da tese realizou-se uma análise de natureza microeconómica para compreender o comportamento dos visitantes internacionais em relação aos produtos agroalimentares locais durante e após a visita. Os resultados da regressão logística binária, realizada para aferir o impacto de vários determinantes na decisão de compra de produtos agroalimentares locais por parte dos visitantes durante a visita, destacam os factores relacionados com a interação com o destino e os produtos locais, embora existam diferenças consoante as características dos visitantes. Os resultados dos modelos de regressão multivariada sugerem que não só existem algumas diferenças entre os determinantes mais prováveis de afetar as intenções de consumo e recomendação a familiares e amigos quando os visitantes regressarem ao seu país de origem, como também sugerem que estes determinantes são específicos por tipo de produto. Finalmente, o estudo de segmentação do mercado de turismo internacional em Portugal concluiu que o mercado é heterogéneo em termos de comportamento futuro dos visitantes (intenção de consumir e recomendar os produtos alimentares locais portugueses) quando regressarem aos países de origem. Essa análise culmina com um conjunto de recomendações teóricas e práticas e implicações, não só no campo da economia do turismo, como também na área de marketing de destino turístico.
URI: http://hdl.handle.net/10773/23947
Appears in Collections:DEGEIT - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

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