Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/23515
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLourenço, António José Vassalo Nevespt
dc.contributor.authorCâmara, João Manuel Pereira Bettencourt dapt
dc.date.accessioned2018-06-15T10:34:52Z-
dc.date.available2018-06-15T10:34:52Z-
dc.date.issued2017-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/23515-
dc.descriptionDoutoramento em Músicapt
dc.description.abstractFrancisco de Lacerda (1869-1934) foi um compositores mais relevantes da história da música em Portugal, dado o seu papel importante no contexto da escola impressionista deste país. No entanto, as primeiras obras de Lacerda denotam uma linguagem distinta daquela que revela nos seus últimos anos como compositor, ainda ligada a uma abordagem algo conservadora da música, que teve as suas raízes na estética de César Franck e de outros músicos românticos. O trabalho de investigação aqui apresentado procura refletir sobre os principais aspectos biográficos e artísticos que determinaram as transformações da sua linguagem musical, sobretudo no que toca à influência da obra de Claude Debussy e à sua relação pessoal com Lacerda, assim como estabelecer as características estéticas da obra de um importante compositor português. Para além de analisar aspectos da interpretação das obras para piano de Francisco de Lacerda e Claude Debussy, e com base na carreira do autor como pianista e intérprete de Debussy, esta tese termina com uma reflexão sobre a performance das obras para piano de Lacerda, no contexto histórico e estético a que pertencem, e de acordo com as características próprias da sua linguagem musical.pt
dc.description.abstractFrancisco de Lacerda (1869-1934) was arguably one of the most relevant composers in the history of music in Portugal, having established himself as the leading figure within the impressionistic school in the country. However, Lacerda’s early works denote a distinctively different language to that of his later years, still relatively tied to a somewhat conservative approach to music, which had its roots in the aesthetics of César Franck and other romantic musicians. The research hereby presented attempts to reflect on what were the key biographical and artistic aspects that determined the transformations of his language, especially taking into account the influence of Claude Debussy’s work and his personal relationship with Lacerda, as well as establishing the aesthetical framework of an important Portuguese composer. Together with evidence on the interpretation of both Francisco de Lacerda’s and Claude Debussy’s works, and based on the author’s diversified career as a concert pianist and Debussy performer, this thesis ends with a reflexion on the performance of Lacerda’s piano works, in the historical and aesthetical context to which they belong, and according to the characteristics that are exclusive to his work.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherUniversidade de Aveiropt
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectMúsicapt
dc.subjectHistória da música: Portugal: Séc. 19-20pt
dc.subjectCompositorespt
dc.subjectMúsica para pianopt
dc.subjectAnálise musicalpt
dc.subject.otherMúsicapt
dc.subject.otherImpressionismo/Simbolismo musicalpt
dc.subject.otherPiano performancept
dc.subject.otherFrancisco de Lacerdapt
dc.subject.otherClaude Debussypt
dc.titleThe piano music of Francisco de Lacerda and the influence of Claude Debussypt
dc.title.alternativeA música para piano de Francisco de Lacerda e a influência de Claude Debussypt
dc.typedoctoralThesispt
thesis.degree.leveldoutoramentopt
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese.pdf7.83 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.