Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/23515
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Lourenço, António José Vassalo Neves | pt |
dc.contributor.author | Câmara, João Manuel Pereira Bettencourt da | pt |
dc.date.accessioned | 2018-06-15T10:34:52Z | - |
dc.date.available | 2018-06-15T10:34:52Z | - |
dc.date.issued | 2017-10 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/23515 | - |
dc.description | Doutoramento em Música | pt |
dc.description.abstract | Francisco de Lacerda (1869-1934) foi um compositores mais relevantes da história da música em Portugal, dado o seu papel importante no contexto da escola impressionista deste país. No entanto, as primeiras obras de Lacerda denotam uma linguagem distinta daquela que revela nos seus últimos anos como compositor, ainda ligada a uma abordagem algo conservadora da música, que teve as suas raízes na estética de César Franck e de outros músicos românticos. O trabalho de investigação aqui apresentado procura refletir sobre os principais aspectos biográficos e artísticos que determinaram as transformações da sua linguagem musical, sobretudo no que toca à influência da obra de Claude Debussy e à sua relação pessoal com Lacerda, assim como estabelecer as características estéticas da obra de um importante compositor português. Para além de analisar aspectos da interpretação das obras para piano de Francisco de Lacerda e Claude Debussy, e com base na carreira do autor como pianista e intérprete de Debussy, esta tese termina com uma reflexão sobre a performance das obras para piano de Lacerda, no contexto histórico e estético a que pertencem, e de acordo com as características próprias da sua linguagem musical. | pt |
dc.description.abstract | Francisco de Lacerda (1869-1934) was arguably one of the most relevant composers in the history of music in Portugal, having established himself as the leading figure within the impressionistic school in the country. However, Lacerda’s early works denote a distinctively different language to that of his later years, still relatively tied to a somewhat conservative approach to music, which had its roots in the aesthetics of César Franck and other romantic musicians. The research hereby presented attempts to reflect on what were the key biographical and artistic aspects that determined the transformations of his language, especially taking into account the influence of Claude Debussy’s work and his personal relationship with Lacerda, as well as establishing the aesthetical framework of an important Portuguese composer. Together with evidence on the interpretation of both Francisco de Lacerda’s and Claude Debussy’s works, and based on the author’s diversified career as a concert pianist and Debussy performer, this thesis ends with a reflexion on the performance of Lacerda’s piano works, in the historical and aesthetical context to which they belong, and according to the characteristics that are exclusive to his work. | pt |
dc.language.iso | eng | pt |
dc.publisher | Universidade de Aveiro | pt |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | Música | pt |
dc.subject | História da música: Portugal: Séc. 19-20 | pt |
dc.subject | Compositores | pt |
dc.subject | Música para piano | pt |
dc.subject | Análise musical | pt |
dc.subject.other | Música | pt |
dc.subject.other | Impressionismo/Simbolismo musical | pt |
dc.subject.other | Piano performance | pt |
dc.subject.other | Francisco de Lacerda | pt |
dc.subject.other | Claude Debussy | pt |
dc.title | The piano music of Francisco de Lacerda and the influence of Claude Debussy | pt |
dc.title.alternative | A música para piano de Francisco de Lacerda e a influência de Claude Debussy | pt |
dc.type | doctoralThesis | pt |
thesis.degree.level | doutoramento | pt |
thesis.degree.grantor | Universidade de Aveiro | pt |
dc.identifier.tid | 101581262 | - |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.