Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/23458
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Zúquete, André | pt |
dc.contributor.advisor | Guardalben, Lucas | pt |
dc.contributor.author | Ribeiro, João Luís Carvalho Ferreira | pt |
dc.date.accessioned | 2018-06-12T10:25:14Z | - |
dc.date.available | 2018-06-12T10:25:14Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/23458 | - |
dc.description | Mestrado em Engenharia de Computadores e Telemática | pt |
dc.description.abstract | An important aspect in improving public transport efficiency is collecting information regarding traveler routes, usually represented as an OriginDestination (OD) matrix. Most public transportation systems implement fare collection systems that can provide the accurate origins of traveler routes but not accurate destinations. In this dissertation we look at WiFi, more specifically 802.11 data-link layer, as a candidate to provide OD matrix estimations. We present an algorithm capable of collecting information regarding Wi-Fi capable devices inside the bus complemented with positioning and time. A system is also presented to implement this concept using minimal requirements. An implementation of this system was deployed in a public bus to collect data for several weeks. This resulted on over 15000 traveler routes collected in 9 different days. This data was contextualized and mapped to an OD system in order to demonstrate how it can be used to generate OD matrix estimations. | pt |
dc.description.abstract | Um aspecto importante na melhoria da eficiência de transportes públicos consiste na recolha de percursos de passageiros, frequentemente representados na forma de matrizes Origem-Destino (OD). Grande parte dos sistemas de transportes públicos implementa sistemas de bilhética que são capazes de fornecer com precisão a origem dos percursos efectuados pelos passageiros, mas não o destino. Nesta dissertação foi selecionada a tecnologia Wi-Fi como um candidata a fornecer leituras de precisão para estimar matrizes OD. Apresentamos um algoritmo capaz de recolher informação sobre dispositivos que suportam Wi-Fi, dentro de um autocarro público, acoplada com informação sobre posicionamento e tempo. É também apresentado um sistema que implementa este conceito ao usar requisitos mínimos. Uma implementação deste sistema foi colocada num autocarro público para efectuar recolha de dados durante várias semanas. Mais de 15000 percursos foram recolhidos em 9 dias diferentes. Estes dados foram contextualizados e mapeados num sistema OD para demonstrar como podem ser usado para estimar matrizes OD. | pt |
dc.language.iso | eng | pt |
dc.publisher | Universidade de Aveiro | pt |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | Engenharia de computadores e telemática | pt |
dc.subject | Transportes urbanos | pt |
dc.subject | Redes de sensores sem fios | pt |
dc.title | Survey of public transport routes using Wi-Fi | pt |
dc.title.alternative | Levantamento de percursos em transportes públicos usando Wi-Fi | pt |
dc.type | masterThesis | pt |
thesis.degree.level | mestrado | pt |
thesis.degree.grantor | Universidade de Aveiro | pt |
dc.identifier.tid | 201937450 | - |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DETI - Dissertações de mestrado |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.