Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/23282
Title: | Repertório de autores portugueses : adaptação de obras para uso em orquestra nas escolas do ensino artístico especializado |
Author: | Granjo, André Filipe Oliveira |
Advisor: | Lourenço, António José Vassalo Neves |
Keywords: | Música para orquestra Orquestra Música portuguesa Compositores - Portugal |
Defense Date: | 2-Oct-2017 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente trabalho relata a Prática de Ensino Supervisionada decorrida na Escola de
Artes da Bairrada (Troviscal), durante o ano lectivo 2016/2017, bem como a
implementação de um projecto pedagógico em torno da prática de música de
compositores portugueses em contexto de Orquestra Sinfónica.
Partindo do conhecimento prático do que é feito noutros países para desenvolver
materiais com carácter pedagógico para orquestra, baseados tanto na
adaptação/simplificação de obras sinfónicas dos grandes autores como na transcrição
de obras de piano, órgão ou coro; decidiu-se aplicar o mesmo tipo de abordagem à
música de compositores nacionais por forma a apontar estratégias para combater a falta
deste tipo de recursos. Partindo da escassa bibliografia sobre o assunto e de vários
exemplos comerciais, foram criadas três ferramentas pedagógicas, sob a forma de
partituras de orquestra, com música de compositores portugueses, devidamente
adaptadas para Orquestras de Escolas do Ensino Artístico Especializado com uma
formação mista (cordas, sopros e percussão) e de carácter sinfónico ou para-sinfónico.
Essas ferramentas e a sua aplicação ao longo do ano lectivo foi depois avaliada mediante
inquérito feito aos alunos participantes das orquestras da Escola de Artes da Bairrada. The present paper is a report on the Supervised Teaching Practice that took place in the 2016/2017 academic year, at the Escola de Artes da Bairrada (Troviscal), as well as the development and implementation of a pedagogic project based on Orchestral practice of music by Portuguese composers. Starting from the practical knowledge of what is done in other countries to develop pedagogical materials for orchestra, based on both the adaptation/simplification of symphonic works by the great authors and the transcription of piano, organ or choral works; it was decided to apply the same type of approaches to the music of Portuguese composers in order to put forward some strategies to overcome the lack of these type of resources in our country. Using the scarce bibliography on the subject and the analysis of several commercial examples, three pedagogical tools were created, in the form of orchestral scores, with music by Portuguese composers duly adapted for Orchestras of schools of Ensino Artítico Especializado (Specialized Arts Education) with a mixed formation (strings, winds and percussion) and of symphonic or para-symphonic character. These tools, and their application throughout the school year, were then evaluated through an inquiry made to the students participating in the orchestras of the Escola de Artes da Bairrada. |
Description: | Mestrado em Ensino de Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/23282 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação.pdf | 89.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.