Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/18589
Title: | Quando os gestos/ações quotidianos passam à performance : lavadeiras da Afurada |
Author: | Silva, Tânia Maria Fernandes |
Advisor: | Bastos, Paulo Bernardino das Neves |
Keywords: | Expressão artística Identidade cultural - S. Pedro da Afurada (Vila Nova de Gaia, Portugal) Performance - Arte |
Defense Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Esta dissertação propõe um diálogo entre performance e
ações gestuais do quotidiano, tendo como objeto de estudo,
especificamente, as lavadeiras da comunidade da Afurada,
às quais é proposto pensar nestes gestos/ações como
“material” com potencialidade artística na elaboração de
obras performáticas. A pesquisa adorna-se em cortinado
social, advindo do trabalho que será realizado em campo:
assim, vivenciar, perceber, interagir, conviver, são
premissas primárias e indispensáveis neste trilhar que
necessariamente, perpassaram pela interação social,
coletividade, memória, tradição, tempo, e vida no
quotidiano, sendo os meus processos criativos na
construção das performances, pontos de reflexão para
compreender a materialização da obra artística. Através de
referências de artistas pioneiros na linguagem da
performance recorremos aos que dialogam com o tema:
Allan Kaprow, com sua arte participativa, Joseph Beuys, na
sua crença da arte humanizadora, Angie Hiesl e Roland
Kaiser, enquanto espaço público e social, e Marina
Abramovic com sua poética da arte ritualística e libertadora.
Centra-se no desenvolvimento de projetos práticos que
partem da observação, apropriação do espaço e
questionamento de como transformar gestos/ações do
quotidiano em performance, de modo que o resultado
pretendido é a participação das mulheres nas performances
e a imersão no lirismo do seu lugar no mundo. Debrucei-me
também sobre a questão do “corpo da história”, do
pesquisador Zeca Ligiéro, enquanto meio que materializa a
obra artística na contemporaneidade, de modo que o
discurso trilha entre gestos/ações do quotidiano,
performatividade e ritualidade. This thesis proposes a dialogue between performance and everyday gestural action, being the object the washerwomen community of Afurada, to whom it is proposed to think about those actions/gestures as “materials” for the building of performative works. The research unfolds in social drapings, from the work to be performed in the field: thus, to experience, to understand, to interact, to socialize are indispensable premises for this path, which necessarily runs through social interaction, collectiveness, lore, time and everyday life, with their creative processes building performances as benchmarks to understand the materialization of the artistic work. Trough references to artists pioneering the language of performance, we call upon those who establish a dialogue with the subject: Allan Kaprow’s participative art, Joseph Beuys’ belief on humanizing art, Angie Hiesl and Rolland Kaiser’s public and social space and Marina Abramovic’s poetics of ritualistic and liberating art. It is centered on the development of practical projects, stemming from observation, appropriation of space and questioning on how to transform everyday gestures/actions in performance, so the intended result is the participation of the women in the performances and the submergence in the lyricism of their place in the world. I also focused on researcher Zeca Legiéro’s theme of “body of history” as media materializing the artistic work in contemporary times, discourse therefore treading everyday gestures/actions, performativity and rituality. |
Description: | Mestrado em Criação Artística Contemporânea |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/18589 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação - Tânia.pdf | 9.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.