Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/17615
Title: | O teatro musical de 1950 a 2000: uma perspectiva de Mauricio Kagel |
Author: | Campos, Manuel António Veríssimo de |
Advisor: | Oliveira, João Pedro |
Keywords: | Teatro musical - 1950-2000 Música |
Defense Date: | 2004 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Esta dissertação foca a perspectiva de um novo Teatro Musical, emergente por
volta da década de 50, analisando um espaço temporal compreendido entre
esta altura e que se prolonga até finais do século XX.
Foram analisadas várias matérias, onde se abordou o enquadramento histórico
inicial que propiciou o aparecimento deste género musical, passando por um
trabalho biográfico do compositor e pela análise da obra “Pas de Cinq”.
Para além de abordar de uma forma global a produção artística do compositor
Maurício Kagel, uma das personalidades mais relevantes e pioneiras deste
género musical, esta pesquisa pretende ainda contribuir para um melhor
conhecimento da vida e obra deste artista.
Um objectivo fundamental é o de incidir numa vertente relacionada com a
Percussão, área onde Kagel é um influente compositor, não só pelo o uso
quase generalizado da Percussão nas suas composições, mas sobretudo
porque criou um repertório específico e original.
Com esta pesquisa pretendi aumentar o meu saber nesta área e ainda ajudar
a todos os que nela vejam um instrumento útil, tanto para fins científicos ou
académicos como para mera fruição. This dissertation focuses on the perspective of a new Musical Theatre, appearing around the 1950s, analysing a period of time understood to be between this time until the end on the 20th century. Various materials were analysed, where the initial historical context favouring the appearance of this type of music was broached, including a biographical study of the composer and also analysis of the work “Pas de Cinq”. Besides discussing the artistic production of the composer Maurício Kagel in a general way, as he is one of the most relevant and pioneering personalities in this area of music, this research also intends to contribute to a greater knowledge of the life and work of this artist. One fundamental objective is to focus on the facet connected with percussion, an area in which Kagel is an influential composer, not only because of his almost generalized use of percussion in his compositions, but above all because he created a specific and original repertoire. With this research I intended to increase my own knowledge of this area and also to help everyone who sees in it a useful instrument, both for scientific and academic ends or merely for pleasure. |
Description: | Mestrado em Música - Instrumento Percussão |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/17615 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese.pdf | 409.21 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.