Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/16691
Title: | The use of multimedia annotations in ESP |
Other Titles: | O uso de anotações multimédia em inglês para fins específicos |
Author: | Barros, Maria José de Azevedo da Costa |
Advisor: | Moreira, António Howcroft, Susan Jean |
Keywords: | Ensino multimédia Ensino de uma segunda língua Língua inglesa Desenvolvimento do vocabulário |
Defense Date: | 2004 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | The present study examines the use of multimedia annotations in English for
Specific Purposes (ESP). It focuses on the effect of multimedia annotations on
incidental learning of vocabulary, overall comprehension and knowledge of
specialist content. Furthermore, the extent to which language proficiency and
verbal ability affect this learning is also investigated. Recent studies, similar to
the one presented here (e.g. Plass et al., 2003), have found that multimedia
annotations increase incidental learning of vocabulary and overall
comprehension.
The research involved forty Portuguese-speaking first year undergraduates
studying Tourism at the Escola Superior de Tecnologia e Gestão (School of
Higher Education: Technology and Business) in Viana do Castelo, Portugal, who
were randomly assigned to one of two groups. The control group read a text
presented in printed format and accessed traditional dictionaries. The
experimental group read the same text presented through a multimedia
computer programme, and all their moves were recorded by a tracker. Tests
were applied to all subjects prior to, and immediately after, the experiment and
then three months later. Descriptive statistics, t-tests and correlations were used
to analyse the data, using programmes available in the Statistical Package for
the Social Sciences (SPSS 10.0, 1999).
The results from the quantitative data (test scores) not only showed that
students with access to multimedia annotations comprehended the text better
and learned more words incidentally by developing greater short- and longterm
retention, but also that knowledge of specialist content increased
significantly. These findings were interpreted in light of Mayer’s (2001)
cognitive theory of multimedia learning, which claims that meaningful learning
requires constructing connections between visual and verbal representations.
The main result emerging from the qualitative data (tracker data) is that the
use of multiple annotations reinforces retention. A significant correlation was
found between the number of annotations students looked up and incidental
vocabulary learning. The tracker data provided insights into how ESP
students, with different language proficiencies and verbal abilities, as well as
lookup preferences, use multimedia annotations to aid comprehension while
reading. Finally, suggestions for further studies are put forward. Este trabalho examina o uso de anotações multimédia no ensino do Inglês para fins específicos (ESP). O objectivo é verificar o efeito exercido pelas anotações multimédia na aprendizagem involuntária de vocabulário, compreensão e aquisição de conteúdos específicos. É ainda investigada a influência que os níveis de língua e de raciocínio verbal exercem sobre esta aprendizagem. Estudos recentes, similares ao que aqui se apresenta (ex. Plass et al., 2003), indicam que as anotações multimédia facilitam a aprendizagem involuntária de vocabulário e a compreensão global de textos. Estiveram envolvidos neste estudo quarenta estudantes do 1º ano da Licenciatura em Turismo da Escola Superior de Tecnologia e Gestão, do Instituto Politécnico de Viana do Castelo, distribuídos aleatoriamente por dois grupos. O grupo de controlo leu um texto impresso e usou dicionários tradicionais. O grupo experimental leu o mesmo texto apresentado por um programa multimédia e teve todos os movimentos gravados. Foram aplicados testes a todos os sujeitos antes da experiência, imediatamente após e passados três meses. Na análise de dados, foi utilizada a estatística descritiva, t-testes e correlações, recorrendo a ferramentas do SPSS (Statistical Package for the Social Sciences, 10.0, 1999). Os resultados da análise dos dados quantitativos (resultados dos testes) não só revelaram que os alunos com acesso às anotações multimédia compreenderam melhor o texto e aprenderam involuntariamente mais palavras, ao demonstrarem uma memória de curto e longo prazo superior, mas também que a aquisição de conteúdos específicos aumentou significativamente. Estes resultados foram interpretados de acordo com a teoria cognitiva de aprendizagem multimédia, proposta por Mayer (2001), que defende que a aprendizagem significativa requer a criação de conexões entre representações visuais e verbais. O resultado principal, que decorre dos dados qualitativos provenientes do programa de monitorização discreta (tracker) dos movimentos dos alunos que leram o texto electrónico, indica que o uso de várias anotações reforça a retenção da informação. Foi verificada uma correlação significativa entre o número de anotações utilizadas e a aprendizagem involuntária de vocabulário. O registo efectuado pelo programa de monitorização contribuiu para um melhor conhecimento da forma como alunos de ESP, com preferências e níveis de língua e de raciocínio verbal diferentes, usam as anotações multimédia para facilitar a compreensão. Finalmente, são dadas sugestões para estudos futuros. |
Description: | Doutoramento em Didáctica |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/16691 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DEP - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese.pdf | 2.97 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.