Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/16691
Title: The use of multimedia annotations in ESP
Other Titles: O uso de anotações multimédia em inglês para fins específicos
Author: Barros, Maria José de Azevedo da Costa
Advisor: Moreira, António
Howcroft, Susan Jean
Keywords: Ensino multimédia
Ensino de uma segunda língua
Língua inglesa
Desenvolvimento do vocabulário
Defense Date: 2004
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: The present study examines the use of multimedia annotations in English for Specific Purposes (ESP). It focuses on the effect of multimedia annotations on incidental learning of vocabulary, overall comprehension and knowledge of specialist content. Furthermore, the extent to which language proficiency and verbal ability affect this learning is also investigated. Recent studies, similar to the one presented here (e.g. Plass et al., 2003), have found that multimedia annotations increase incidental learning of vocabulary and overall comprehension. The research involved forty Portuguese-speaking first year undergraduates studying Tourism at the Escola Superior de Tecnologia e Gestão (School of Higher Education: Technology and Business) in Viana do Castelo, Portugal, who were randomly assigned to one of two groups. The control group read a text presented in printed format and accessed traditional dictionaries. The experimental group read the same text presented through a multimedia computer programme, and all their moves were recorded by a tracker. Tests were applied to all subjects prior to, and immediately after, the experiment and then three months later. Descriptive statistics, t-tests and correlations were used to analyse the data, using programmes available in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 10.0, 1999). The results from the quantitative data (test scores) not only showed that students with access to multimedia annotations comprehended the text better and learned more words incidentally by developing greater short- and longterm retention, but also that knowledge of specialist content increased significantly. These findings were interpreted in light of Mayer’s (2001) cognitive theory of multimedia learning, which claims that meaningful learning requires constructing connections between visual and verbal representations. The main result emerging from the qualitative data (tracker data) is that the use of multiple annotations reinforces retention. A significant correlation was found between the number of annotations students looked up and incidental vocabulary learning. The tracker data provided insights into how ESP students, with different language proficiencies and verbal abilities, as well as lookup preferences, use multimedia annotations to aid comprehension while reading. Finally, suggestions for further studies are put forward.
Este trabalho examina o uso de anotações multimédia no ensino do Inglês para fins específicos (ESP). O objectivo é verificar o efeito exercido pelas anotações multimédia na aprendizagem involuntária de vocabulário, compreensão e aquisição de conteúdos específicos. É ainda investigada a influência que os níveis de língua e de raciocínio verbal exercem sobre esta aprendizagem. Estudos recentes, similares ao que aqui se apresenta (ex. Plass et al., 2003), indicam que as anotações multimédia facilitam a aprendizagem involuntária de vocabulário e a compreensão global de textos. Estiveram envolvidos neste estudo quarenta estudantes do 1º ano da Licenciatura em Turismo da Escola Superior de Tecnologia e Gestão, do Instituto Politécnico de Viana do Castelo, distribuídos aleatoriamente por dois grupos. O grupo de controlo leu um texto impresso e usou dicionários tradicionais. O grupo experimental leu o mesmo texto apresentado por um programa multimédia e teve todos os movimentos gravados. Foram aplicados testes a todos os sujeitos antes da experiência, imediatamente após e passados três meses. Na análise de dados, foi utilizada a estatística descritiva, t-testes e correlações, recorrendo a ferramentas do SPSS (Statistical Package for the Social Sciences, 10.0, 1999). Os resultados da análise dos dados quantitativos (resultados dos testes) não só revelaram que os alunos com acesso às anotações multimédia compreenderam melhor o texto e aprenderam involuntariamente mais palavras, ao demonstrarem uma memória de curto e longo prazo superior, mas também que a aquisição de conteúdos específicos aumentou significativamente. Estes resultados foram interpretados de acordo com a teoria cognitiva de aprendizagem multimédia, proposta por Mayer (2001), que defende que a aprendizagem significativa requer a criação de conexões entre representações visuais e verbais. O resultado principal, que decorre dos dados qualitativos provenientes do programa de monitorização discreta (tracker) dos movimentos dos alunos que leram o texto electrónico, indica que o uso de várias anotações reforça a retenção da informação. Foi verificada uma correlação significativa entre o número de anotações utilizadas e a aprendizagem involuntária de vocabulário. O registo efectuado pelo programa de monitorização contribuiu para um melhor conhecimento da forma como alunos de ESP, com preferências e níveis de língua e de raciocínio verbal diferentes, usam as anotações multimédia para facilitar a compreensão. Finalmente, são dadas sugestões para estudos futuros.
Description: Doutoramento em Didáctica
URI: http://hdl.handle.net/10773/16691
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DEP - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese.pdf2.97 MBAdobe PDFrestrictedAccess


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.