Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/15532
Title: Travelling from the city to the countryside: depictions of urban and rural scenarios in two Portuguese picturebooks
Other Titles: Viajando da cidade para o campo: representações de cenários urbanos e rurais em dois livros ilustrados portugueses
Author: Ramos, R.
Ramos, A. M.
Keywords: Children’s literature
Picturebook
Nature
Ecoliteracy
Linguistic constructivism
Literatura infantojuvenil
Livro ilustrado
Natureza
Ecoliteracia
Construtivismo linguístico
Issue Date: 2014
Publisher: Universidade do Vale do Rio dos Sinos
Abstract: Research has shown that Nature is frequently found as an important element in children's literature. Despite being depicted in a rather superfi cial and stereotypical way and touched by humanity, it is usually represented as a fun, harmonious and even idyllic component of the story. This construction of the natural world depends on the power of language to create scenarios, shaping the way Nature is perceived, merging the aesthetic, recreational and pedagogical dimensions of children's literature. The objective of this study is to identify how these dimensions intersect and how the theme of ecoliteracy is dealt with by focusing on two main perspectives: (a) linguistic perspective: resorting to the principles of the identifi cation of frames and their interpretative repertoire; (b) literary and semiotic perspective: establishing text-picture relationships and dynamics according to the postmodern theories on picturebooks. In order to do this, the study focuses on two children's picturebooks published in 2009, which tell stories of car journeys involving families travelling from an urban setting to a rural one. These two picturebooks represent various forms of subjective appropriation of space and promote ecoliteracy through the relationship between the child protagonists and the surrounding environment.
A investigação mostra que a natureza é presença frequente na literatura infantojuvenil e que é habitualmente configurada como uma entidade prazerosa, harmoniosa e até idílica, ainda que superfi cial, humanizada e estereotipada. Esta construção do mundo natural repousa sobre o poder da linguagem verbal para criar realidade, moldando a forma como a natureza é percecionada, fundindo as dimensões estética, lúdica e pedagógica da literatura para crianças e jovens. Este estudo objetiva identificar as linhas de intersecção destas dimensões, mais especificamente a questão da ecoliteracia, adotando duas perspetivas fundamentais: (a) uma perspetiva linguística, recorrendo à identificação de quadros conceptuais e ao reportório interpretativo nos quais estes são constituídos; (b) uma perspetiva literária e semiótica, estabelecendo relações e dinâmicas texto-imagem, segundo teoria pós-modernas de abordagem do livro ilustrado (álbum). Para cumprir o seu objetivo, este estudo analisa dois livros (álbuns) para crianças publicados em 2009 que apresentam narrativas de viagens de carro em família de áreas urbanas para áreas rurais. Estes dois livros representam diversas formas de apropriação subjetiva do espaço, no quadro da relação entre as crianças e o meio na sociedade contemporânea e ambos promovem a ecoliteracia dos leitores.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/15532
DOI: 10.4013/cld.2014.123.01
ISSN: 2177-6202
Appears in Collections:DLC - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7626-27254-1-PB.pdf948.15 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.