Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/8948
Title: | Internationalization of Chinese higher education through international academic collaboration |
Author: | Lan Lan |
Advisor: | Santiago, Rui |
Keywords: | Ensino superior Ensino superior - China Cooperacão internacional |
Defense Date: | 2006 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A internacionalização no ensino superior tornou-se uma grande
preocupação tanto para o Governo Central Chinês como para as
Instituições Chinesas de Ensino Superior. Esta tese analisa a
implementação de colaboração internacional, como método da
Internacionalização Chinesa no Ensino Superior, entre universidades
Chinesas e demais universidades estrangeiras.
As questões fundamentais são “Será que a colaboração académica
internacional ajuda a incrementar o processo de internacionalização do
ensino superior na China? E até que nível esta colaboração pode acelerar
este processo? Foram desenvolvidos casos de estudo em três Instituições
de Ensino Superior para explicar as questões enunciadas.
A conclusão desta tese é que o processo de Internacionalização do
Ensino Superior Chinês foi/ou está sendo acelerado pela implementação
do método “Colaboração Internacional Académica”. No entanto, ainda
existem alguns efeitos negativos tais como a internacionalização
heterogénea no território Chinês e o problema do brain drain, isto é, a
perda de activos intelectuais, que necessita de maior atenção. Higher education internationalization has become a crucial concern both for Chinese central government and for Chinese higher education institutions. This thesis examines the implementation of international academic collaboration, as a method of internationalizing Chinese higher education, between Chinese universities and those universities abroad. The main research questions are “Does international academic collaboration help to speed-up the process of higher education internationalization in China? And to what extent could international academic collaboration accelerate this process? Case studies in three Chinese higher education institutions have been done as explanations of those questions raised above. The conclusion of this thesis is that the process of Chinese higher education internationalization has been and/or is being accelerated by employing the method of “international academic collaboration”. However, there are still some negative effects such as the imbalanced development of internationalization in China and the problem of “brain drain” that needed us to take more concern. |
Description: | Mestrado em Ensino Superior (Erasmus Mundus) |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8948 |
Appears in Collections: | DCSPT - Dissertações de mestrado UA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2007000987.pdf | 362.47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.