Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/8272
Title: | Pensamento e técnica composicional ao longo da produção de P. Boulez |
Author: | Berardinelli, José Pedro Cleto |
Advisor: | Santana, Helena Maria da Silva |
Keywords: | Análise musical Técnicas musicais Linguagem musical Composição musical Teoria da música |
Defense Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente trabalho pretende encontrar relações, de concordância ou ruptura,
ao longo da produção composicional de Pierre Boulez. Para isto, são
realizadas análises de obras deste compositor, pertencentes a contextos
criativos distintos – nomeadamente, Structures Ia, dois andamentos de ciclos
distintos de Le marteau sans maître, Messagesquisse e Dérive –, para, a par
com um sustentamento e fundamentação bibliográfica, serem retiradas
conclusões relativas aos recursos técnicos e ao pensamento composicional de
Boulez, abrangendo um âmbito temporal de cerca de cinquenta anos de
produção. The present work seeks to find relations, of agreement or rupture, along the compositional output of Pierre Boulez. For this, analysis are carried out of works created by this composer, belonging to different creative contexts – namely, Structures Ia, two movements from different cycles of Le marteau sans maître, Messagesquisse and Dérive –, in order to, along with a bibliographic background and support, establish conclusions concerning Boulezʼs technical resources and compositional thinking, covering some fifty years of creations. |
Description: | Mestrado em Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/8272 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
JoséPedroCletoBerardinelliDissertação.pdf | 26.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.