Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/7484
Title: | A iniciação ao piano em Portugal: estudo comparativo |
Author: | Machado, Raquel Beatriz de Lima |
Advisor: | Harper, Nancy Louisa Lee Santana, Helena Maria da Silva |
Keywords: | Educação musical Educação comparada - Portugal - Rússia Música para piano |
Defense Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A presente investigação compara as abordagens dos professores portugueses
e de Leste ao primeiro ano de iniciação ao Piano em Portugal. Para o efeito,
realizaram-se entrevistas a oito docentes, focando as temáticas da primeira
aula, competências, audições e avaliação. Identificaram-se as actividades
desenvolvidas na primeira aula, as competências a adquirir consideradas
essenciais pelos docentes, o modo como é explicada a postura da mão, bem
como os exercícios que introduzem a utilização do peso do braço. Identificouse
ainda a propensão dos docentes para incluir os alunos em audições como
executantes e os motivos subjacentes a tal propensão. Finalmente, identificouse
a opinião dos docentes relativamente à importância que a avaliação tem
para o aluno, e ao grau de dificuldade inerente à aplicação dos critérios de
avaliação no nível de ensino em causa. Os resultados obtidos levam a concluir
que existe uma significativa aproximação entre aquelas abordagens, tanto no
que se refere a práticas como a concepções. The present research compares the approaches of Portuguese and Soviet teachers to the first initiation year of Piano learning in Portugal. Interviews were applied to eight teachers, addressing the themes of the first lesson, skills, recitals and evaluation. Activities developed in the first lesson, essential skills to be acquired, the way hand posture is explained and the exercises introducing the arm weight employment were identified. Furthermore, the teacher’s propensity to include students in the recitals as performers and the reasons that underlay that tendency were identified. Finally, the opinion of teachers concerning the importance of evaluation for the student and the difficulty level inherent to the appliance of evaluation parameters were identified. The results obtained allow us to conclude that there is a significant proximity between the two approaches, not only in terms of practices but also of conceptions. |
Description: | Mestrado em Ensino da Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/7484 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
244637.pdf | 2.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.