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http://hdl.handle.net/10773/41691
Title: | Consensus on the use of thoracic ultrasound by respiratory physiotherapists: how, where and for what? |
Other Titles: | Consenso para a utilização da ecografia torácica pelo fisioterapeuta: como? onde? para quê? |
Author: | Fernandes, Daniela Cortesão |
Advisor: | Oliveira, Ana Marques, Alda |
Keywords: | Assessment Delphi method Physiotherapists experiences on ultrasound Point-of-care ultrasonography Respiratory physiotherapy |
Defense Date: | 11-Apr-2024 |
Abstract: | Ultrasonography (US) is a non-invasive and safe form of thoracic assessment,
offering real-time imaging without ionizing radiation exposure. Point-of-care
ultrasound (POCUS) is a form of immediate assessment and monitoring of the
pleurae, lung parenchyma and diaphragm that facilitates decision-making in
physiotherapy. Nevertheless, the variability in US protocols and procedures
among studies presents challenges for standardization and widespread adoption
in clinical practice for physiotherapists. This qualitative study aimed to
contribute to establish a consensus on the procedures and interpretation of the
US for thoracic assessments by respiratory physiotherapists. A modified Delphi
methodology was used. Semi-structured online interviews were conducted with
respiratory physiotherapists with experience in using US. Interviews were
audio-recorded, transcribed and analysed thematically.
Six respiratory physiotherapists (five male and one woman; 41±5,88 years old)
from six different countries with a range of experience with US of 3 to 10 years,
participated. Four main themes emerged: acquisition (protocols and technical
procedures), decision-making (indications and proficiency), barriers and
facilitators (difficulties and facilitating factors), and development process
(current education structures and future needs for education and research
purposes). Participants emphasized the value of using the US in respiratory
physiotherapy, identified key protocols and technical procedures, and
highlighted the importance of structured training and mentoring. Barriers such
as equipment availability and professional perceptions were acknowledged,
while facilitators included supportive workplace environments and structured
training programs. The study underscores the need for standardized protocols,
comprehensive training, and further research to advance the integration of the
US into respiratory physiotherapy practice. A ultrassonografia (US) é uma ferramenta de avaliação torácica não invasiva e segura, que permite avaliação imediata sem exposição à radiação ionizante. O Point-of-Care Ultrasonography (POCUS) é uma forma de avaliação e monitorização da pleura, parênquima e diafragma, que facilita a tomada de decisão em fisioterapia. Contudo, a variabilidade de protocolos e procedimentos utilizados entre os estudos constituem desafios à padronização e utilização tranversal na prática clínica dos fisioterapeutas. Este estudo qualitativo teve como objetivo contribuir para estabelecer orientações para a aquisição e interpretação do POCUS nas avaliações torácicas por fisioterapeutas respiratórios. Utilizou-se o método Delphi modificado. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com fisioterapeutas respiratórios que realizam avaliações torácicas com US. As entrevistas foram gravadas, transcritas e analisadas com análise temática. Participaram seis fisioterapeutas respiratórios (cinco homens e uma mulher; 41 ±5,88 anos) de seis países diferentes, com experiência de utilização de US entre 3 a 10 anos. Quatro temas principais emergiram: aquisição de imagem (protocolos e procedimentos), tomada de decisão (indicações e proficiência), barreiras e facilitadores (desafios e fatores facilitadores) e desenvolvimento futuro (estruturas educacionais atuais e necessidades futuras para fins educacionais e de pesquisa). Os participantes sublinharam a mais-valia da utilização da US em fisioterapia respiratória, identificaram protocolos-chave e procedimentos, e destacaram a importância da formação estruturada e da mentoria. Foram reconhecidas barreiras, como disponibilidade de equipamentos e perceções profissionais, enquanto os facilitadores incluíram bom suporte profissional na aprendizagem de competências e programas de educação estruturados. Este estudo enfatiza a necessidade de protocolos específicos, formação adaptada ao nível de utilizador e literatura que facilite a integração da US na prática do fisioterapeuta respiratório. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/41691 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado ESSUA - Dissertações de mestrado |
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