Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/40404
Title: Cândido Lima: contribution to the guitar contemporary repertoire
Other Titles: Cândido Lima: contribuição para o repertório contemporâneo da guitarra
Author: Fruscella, Antonio
Advisor: Rodrigues, Pedro João Agostinho
Keywords: Cândido Lima
Contemporary guitar repertoire
Artistic collaboration
Music score revision
Performance
Defense Date: 29-Jun-2023
Abstract: The present work aims to discuss and reveal the guitar production of the Portuguese composer Cândido Lima (1939), and more specifically, his compositions for guitar solo. Despite Lima’s considerable dimension, his guitar work is not usually introduced into the classical guitar repertoire, this is supposedly due to the lack of a specialized and revised edition, in addition to the intrinsic difficulty of these guitar pieces from an idiomatic standpoint. The arrangement methods supplied, solve eventual playability issues on specific repertoire, in order to balance the thoughtful composing technique implied by a non-guitarist composer with the instrumental practicability. The existing empirical and theoretical research contribute to frame the whole work from a theoretical standpoint, adds to the collaborative relation with Cândido Lima from an esthetical stance. The first part of the thesis is research on the Composer, his work and the artistic collaboration with the author of the present work, in order to build up the theoretical frame in which the three-point personal model can be supported thus produce results. The second part of the thesis presents practical experiments that constitute attempts to do so using phenomenological accounts of the author’s own work as performer, closely intertwined with the composer’s support. This thesis argues that the suggested personal model is coherent for such an outcome and the methodology, that derives from it, is consistent. In complement to this publication, two volumes of the “Cadernos de Invenções - Sons para descobrir - Títulos para inventar” were published in 2020 and 2021 revised by the author of this thesis, as well as the piece “Arcaicas Harmonias, ninfas, bosques e deuses - alegorias” published in 2022.
O presente trabalho tem como objetivo discutir e revelar a produção guitarrística do compositor português Cândido Lima (1939) e mais especificamente suas composições para guitarra sola. Apesar da considerável dimensão de Lima, sua obra guitarrística não costuma ser introduzida no repertório guitarrístico clássico, supostamente devido à falta de uma edição especializada e revisada somada à dificuldade intrínseca dessas peças guitarrísticas do ponto de vista idiomático. Os métodos de arranjo fornecidos resolvem eventuais problemas técnicos sobre repertório específico, a fim de equilibrar a técnica de composição implícita por um compositor não-guitarrista com a exequibilidade instrumental. As pesquisas empíricas e teóricas existentes contribuem para enquadrar todo o trabalho somado à relação colaborativa com Cândido Lima do ponto de vista estético. A primeira parte da tese é dedicada à investigação sobre o Compositor, à sua Obra e à colaboração artística com o autor da presente obra de forma a construir o quadro teórico em que o modelo pessoal se irá apoiar e produzir resultados. A segunda parte da tese relata, fenomenologicamente, as experiências realizadas dentro do âmbito da relação intérpretecompositor. Este trabalho defende que o modelo pessoal sugerido é coerente para tal resultado e que a metodologia apresentada é consistente e aplicável em trabalhos futuros. Como complemento a esta publicação, foram publicados dois volumes das Invenções para guitarra em 2020 e 2021 revistos pelo autor desta tese e a obra “Arcaicas Harmonia, ninfa, boques e deuses – alegorias” publicada em 2022.
URI: http://hdl.handle.net/10773/40404
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Antonio_Fruscella.pdf46.64 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.