Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/40404
Title: | Cândido Lima: contribution to the guitar contemporary repertoire |
Other Titles: | Cândido Lima: contribuição para o repertório contemporâneo da guitarra |
Author: | Fruscella, Antonio |
Advisor: | Rodrigues, Pedro João Agostinho |
Keywords: | Cândido Lima Contemporary guitar repertoire Artistic collaboration Music score revision Performance |
Defense Date: | 29-Jun-2023 |
Abstract: | The present work aims to discuss and reveal the guitar production of
the Portuguese composer Cândido Lima (1939), and more
specifically, his compositions for guitar solo. Despite Lima’s
considerable dimension, his guitar work is not usually introduced into
the classical guitar repertoire, this is supposedly due to the lack of a
specialized and revised edition, in addition to the intrinsic difficulty of
these guitar pieces from an idiomatic standpoint.
The arrangement methods supplied, solve eventual playability issues
on specific repertoire, in order to balance the thoughtful composing
technique implied by a non-guitarist composer with the instrumental
practicability.
The existing empirical and theoretical research contribute to frame
the whole work from a theoretical standpoint, adds to the
collaborative relation with Cândido Lima from an esthetical stance.
The first part of the thesis is research on the Composer, his work and
the artistic collaboration with the author of the present work, in order
to build up the theoretical frame in which the three-point personal
model can be supported thus produce results.
The second part of the thesis presents practical experiments that
constitute attempts to do so using phenomenological accounts of the
author’s own work as performer, closely intertwined with the
composer’s support.
This thesis argues that the suggested personal model is coherent for
such an outcome and the methodology, that derives from it, is
consistent.
In complement to this publication, two volumes of the “Cadernos de
Invenções - Sons para descobrir - Títulos para inventar” were
published in 2020 and 2021 revised by the author of this thesis, as
well as the piece “Arcaicas Harmonias, ninfas, bosques e deuses -
alegorias” published in 2022. O presente trabalho tem como objetivo discutir e revelar a produção guitarrística do compositor português Cândido Lima (1939) e mais especificamente suas composições para guitarra sola. Apesar da considerável dimensão de Lima, sua obra guitarrística não costuma ser introduzida no repertório guitarrístico clássico, supostamente devido à falta de uma edição especializada e revisada somada à dificuldade intrínseca dessas peças guitarrísticas do ponto de vista idiomático. Os métodos de arranjo fornecidos resolvem eventuais problemas técnicos sobre repertório específico, a fim de equilibrar a técnica de composição implícita por um compositor não-guitarrista com a exequibilidade instrumental. As pesquisas empíricas e teóricas existentes contribuem para enquadrar todo o trabalho somado à relação colaborativa com Cândido Lima do ponto de vista estético. A primeira parte da tese é dedicada à investigação sobre o Compositor, à sua Obra e à colaboração artística com o autor da presente obra de forma a construir o quadro teórico em que o modelo pessoal se irá apoiar e produzir resultados. A segunda parte da tese relata, fenomenologicamente, as experiências realizadas dentro do âmbito da relação intérpretecompositor. Este trabalho defende que o modelo pessoal sugerido é coerente para tal resultado e que a metodologia apresentada é consistente e aplicável em trabalhos futuros. Como complemento a esta publicação, foram publicados dois volumes das Invenções para guitarra em 2020 e 2021 revistos pelo autor desta tese e a obra “Arcaicas Harmonia, ninfa, boques e deuses – alegorias” publicada em 2022. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/40404 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Antonio_Fruscella.pdf | 46.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.