Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/40256
Title: | From design to the wood(s). A case study between craft practice, art and design |
Other Titles: | Do design para a madeira como matéria. Um estudo de caso entre prática artesanal, arte e design |
Author: | Vieira-da-Silva, Diana Alvelos, Heitor Dolbeth, Júlio Lopes, Nuno Valentim |
Keywords: | Cabinetmaking Crafts Knowledge transfer Material culture Intangible heritage |
Issue Date: | Mar-2023 |
Publisher: | UA Editora |
Abstract: | This paper documents an artisanal practice located in Northern Portugal which
combines endangered traditional Portuguese crafts such as carpentry, carving,
and inlaying, with architecture, art, and design.
As a case study, this paper analyses the career and professional practice of
Frederico Burmester – carpenter, carver, and sculptor. Burmester works in
cabinetmaking and high cabinetmaking, contributing as a trainer/master of
this art from his established workshop. He is also dedicated to his independent
activity from design to production, conservation, and restoration of objects,
furniture, and heritage buildings.
Burmester!s activity is informed by continuous learning and training, deeply
marked by an artisanal practice and scientific knowledge about raw materials
and tools.
It is argued that these traditional techniques are in demand by various types of
audiences; are being recognized by local urban communities; and are part of a
more sustainable concept of living, working, and producing.
The methodologies used were a combination of ethnographic interviews, observation,
image analysis, and cross-referencing of the data collected with a literature
review. The non-participant observation was carried out in the context of a
workshop with two groups of professionals from the decorative picture-framing
industry. The use of video is to be expected as a tool for the presentation of these
findings. Audiovisual data was also recorded, which will culminate in a short
documentary film at a later stage. Este estudo documenta uma prática artesanal localizada no Norte de Portugal que combina ofícios tradicionais portugueses ameaçados — a marcenaria, a talha e os embutidos — com a arquitetura, a arte e o design. Na presente comunicação, analisa-se o percurso e prática profissional de Frederico Burmester (Porto, 1958) — marceneiro, entalhador e escultor - como estudo de caso. Frederico Burmester atua no domínio da marcenaria e alta marcenaria contribuindo com o projeto, conservação e restauro de objetos, mobiliário e edifícios patrimoniais. A atividade de Frederico Burmester é informada pela aprendizagem e formação contínua, profundamente marcada pela prática artesanal (saber-fazer) mas também pelo conhecimento científico (saber-saber) sobre matérias-primas e artefatos. Argumenta-se que estas técnicas tradicionais estão a ser procuradas por vários tipos de público; são reconhecidas por uma comunidade local urbana; e inserem-se numa concepção de estilo de vida mais sustentável de viver, trabalhar e produzir. Utilizaram-se como metodologias a entrevista etnográfica, a observação, a análise de imagens e o cruzamento dos dados recolhidos com revisão da literatura. A observação não participante foi realizada no contexto de um workshop a dois grupos de profissionais da indústria de molduras decorativas. Foram realizados ainda registos documentais audiovisuais, os quais serão base de um vídeo a produzir futuramente. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/40256 |
DOI: | 10.48528/pbag-9511-27 |
ISBN: | 978-972-789-845-9 |
Appears in Collections: | ID+ - Capítulo de livro |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vieira-da-Silva et.al_ud2022.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.