Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/40256
Title: From design to the wood(s). A case study between craft practice, art and design
Other Titles: Do design para a madeira como matéria. Um estudo de caso entre prática artesanal, arte e design
Author: Vieira-da-Silva, Diana
Alvelos, Heitor
Dolbeth, Júlio
Lopes, Nuno Valentim
Keywords: Cabinetmaking
Crafts
Knowledge transfer
Material culture
Intangible heritage
Issue Date: Mar-2023
Publisher: UA Editora
Abstract: This paper documents an artisanal practice located in Northern Portugal which combines endangered traditional Portuguese crafts such as carpentry, carving, and inlaying, with architecture, art, and design. As a case study, this paper analyses the career and professional practice of Frederico Burmester – carpenter, carver, and sculptor. Burmester works in cabinetmaking and high cabinetmaking, contributing as a trainer/master of this art from his established workshop. He is also dedicated to his independent activity from design to production, conservation, and restoration of objects, furniture, and heritage buildings. Burmester!s activity is informed by continuous learning and training, deeply marked by an artisanal practice and scientific knowledge about raw materials and tools. It is argued that these traditional techniques are in demand by various types of audiences; are being recognized by local urban communities; and are part of a more sustainable concept of living, working, and producing. The methodologies used were a combination of ethnographic interviews, observation, image analysis, and cross-referencing of the data collected with a literature review. The non-participant observation was carried out in the context of a workshop with two groups of professionals from the decorative picture-framing industry. The use of video is to be expected as a tool for the presentation of these findings. Audiovisual data was also recorded, which will culminate in a short documentary film at a later stage.
Este estudo documenta uma prática artesanal localizada no Norte de Portugal que combina ofícios tradicionais portugueses ameaçados — a marcenaria, a talha e os embutidos — com a arquitetura, a arte e o design. Na presente comunicação, analisa-se o percurso e prática profissional de Frederico Burmester (Porto, 1958) — marceneiro, entalhador e escultor - como estudo de caso. Frederico Burmester atua no domínio da marcenaria e alta marcenaria contribuindo com o projeto, conservação e restauro de objetos, mobiliário e edifícios patrimoniais. A atividade de Frederico Burmester é informada pela aprendizagem e formação contínua, profundamente marcada pela prática artesanal (saber-fazer) mas também pelo conhecimento científico (saber-saber) sobre matérias-primas e artefatos. Argumenta-se que estas técnicas tradicionais estão a ser procuradas por vários tipos de público; são reconhecidas por uma comunidade local urbana; e inserem-se numa concepção de estilo de vida mais sustentável de viver, trabalhar e produzir. Utilizaram-se como metodologias a entrevista etnográfica, a observação, a análise de imagens e o cruzamento dos dados recolhidos com revisão da literatura. A observação não participante foi realizada no contexto de um workshop a dois grupos de profissionais da indústria de molduras decorativas. Foram realizados ainda registos documentais audiovisuais, os quais serão base de um vídeo a produzir futuramente.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/40256
DOI: 10.48528/pbag-9511-27
ISBN: 978-972-789-845-9
Appears in Collections:ID+ - Capítulo de livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vieira-da-Silva et.al_ud2022.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.