Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/39336
Title: | Os Elementos de Euclides para o século XXI, um “upgrade” tecnológico em imagens interativas |
Other Titles: | Euclid’s Elements for the 21st Century, a technological “upgrade” in interactive images Elementos de Euclides para el siglo XXI, una “actualización” tecnológica en imágenes interactivas |
Author: | Pinto, Hélder |
Keywords: | História da Matemática Tecnologia Educação Matemática Os Elementos Euclides |
Issue Date: | 1-Aug-2023 |
Publisher: | Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM) |
Abstract: | A História e a Tecnologia são duas ferramentas bastante utilizadas no contexto da Educação Matemática. Contudo,
a utilização simultânea destes dois instrumentos ainda é extremamente residual. Neste artigo iremos apresentar
um exemplo de como utilizar a tecnologia, em particular, o GeoGebra, para abordar um livro marcante na História
da Matemática: Os Elementos de Euclides. Utilizando este software de geometria dinâmica é possível novas abordagens
às demonstrações de Euclides, permitindo que os estudantes tenham acesso a imagens construídas «passo a
passo» e não apenas a uma imagem final estática como acontece num livro ou num pdf. History and Technology are two tools widely used in the context of Mathematics Education. However, the simultaneous use of these two instruments is still extremely residual. In this article we will present an example of how to use technology, in particular, GeoGebra, to approach a remarkable book in the History of Mathematics: Euclid’s Elements. Using this dynamic geometry software, new approaches to Euclid’s demonstrations are possible, allowing students to have access to images constructed «step by step» and not just a final static image as it happens in a book or a pdf. La Historia y la Tecnología son dos herramientas muy utilizadas en el contexto de la Educación Matemática. Sin embargo, el uso simultáneo de estos dos instrumentos es todavía extremadamente residual. En este artículo presentaremos un ejemplo de cómo usar la tecnología, en particular, GeoGebra, para abordar un libro notable en la Historia de las Matemáticas: Los Elementos de Euclides. Con este software de geometría dinámica, son posibles nuevos enfoques a las demostraciones de Euclides, permitiendo que los estudiantes tengan acceso a imágenes construidas «paso a paso» y no solo a una imagen estática final como sucede en un libro o un pdf. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/39336 |
DOI: | 10.37084/REMATEC.1980-3141.2023.n44.pe2023009.id513 |
ISSN: | 1980-3141 |
Publisher Version: | https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/513 |
Appears in Collections: | CIDMA - Artigos HMG - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
09_Artigo_Helder+Pinto_rematec2023.pdf | 1.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.