Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/39336
Title: Os Elementos de Euclides para o século XXI, um “upgrade” tecnológico em imagens interativas
Other Titles: Euclid’s Elements for the 21st Century, a technological “upgrade” in interactive images
Elementos de Euclides para el siglo XXI, una “actualización” tecnológica en imágenes interactivas
Author: Pinto, Hélder
Keywords: História da Matemática
Tecnologia
Educação Matemática
Os Elementos
Euclides
Issue Date: 1-Aug-2023
Publisher: Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM)
Abstract: A História e a Tecnologia são duas ferramentas bastante utilizadas no contexto da Educação Matemática. Contudo, a utilização simultânea destes dois instrumentos ainda é extremamente residual. Neste artigo iremos apresentar um exemplo de como utilizar a tecnologia, em particular, o GeoGebra, para abordar um livro marcante na História da Matemática: Os Elementos de Euclides. Utilizando este software de geometria dinâmica é possível novas abordagens às demonstrações de Euclides, permitindo que os estudantes tenham acesso a imagens construídas «passo a passo» e não apenas a uma imagem final estática como acontece num livro ou num pdf.
History and Technology are two tools widely used in the context of Mathematics Education. However, the simultaneous use of these two instruments is still extremely residual. In this article we will present an example of how to use technology, in particular, GeoGebra, to approach a remarkable book in the History of Mathematics: Euclid’s Elements. Using this dynamic geometry software, new approaches to Euclid’s demonstrations are possible, allowing students to have access to images constructed «step by step» and not just a final static image as it happens in a book or a pdf.
La Historia y la Tecnología son dos herramientas muy utilizadas en el contexto de la Educación Matemática. Sin embargo, el uso simultáneo de estos dos instrumentos es todavía extremadamente residual. En este artículo presentaremos un ejemplo de cómo usar la tecnología, en particular, GeoGebra, para abordar un libro notable en la Historia de las Matemáticas: Los Elementos de Euclides. Con este software de geometría dinámica, son posibles nuevos enfoques a las demostraciones de Euclides, permitiendo que los estudiantes tengan acceso a imágenes construidas «paso a paso» y no solo a una imagen estática final como sucede en un libro o un pdf.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/39336
DOI: 10.37084/REMATEC.1980-3141.2023.n44.pe2023009.id513
ISSN: 1980-3141
Publisher Version: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/513
Appears in Collections:CIDMA - Artigos
HMG - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
09_Artigo_Helder+Pinto_rematec2023.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.