Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/39124
Title: The quality of economics education in Portuguese universities: how academics’ characteristics fit with teaching accreditation standards
Other Titles: A qualidade da educação em economia nas universidades portuguesas: como o perfil dos académicos se ajusta aos critérios previstos na acreditação
Author: Pinheiro, Margarida M.
Keywords: Economics
Academics
Higher education
Quality assurance
Research
Portugal
Issue Date: 19-Dec-2017
Publisher: CIDTFF - Universidade de Aveiro
Abstract: The purpose of this paper is to examine how the characteristics of academics in Portugal (regarding sex, professional category, contract type and tenure, degrees awarded and institutions that awarded each of them, age, research and professional experience) fit with the new teaching accreditation standards currently in use. An empirical quantitative study supported by data collected from the first and only national census of Portuguese course accreditation, comprising 972 academics in 14 institutions, was conducted. The profile that emerges of academic staff shows that there are significant areas for improvement to meet the quality of the accreditation standards. Also, our work has the advantage to be part of a scholarly reference that can be used (in a comparative perspective) for upcoming studies.
O objetivo do presente artigo é o de examinar como as caraterísticas dos académicos portugueses (relativamente ao género, à categoria profissional, ao tipo de contrato e vínculo contratual, aos graus académicos e às instituições que os concederam, à idade, à investigação científica produzida e à experiência profissional) se ajustam aos novos critérios de acreditação em vigor. Um estudo quantitativo sobre os dados obtidos no primeiro e, à data, único, censo nacional de acreditação de cursos, envolvendo 972 académicos em 14 instituições diferentes, foi realizado. O perfil que emerge dos académicos mostra que há áreas significativas a melhorar para se dar cumprimento aos critérios de acreditação da qualidade em curso. Este estudo apresenta também a vantagem de se poder constituir como referência capaz de ser utilizada (em termos comparativos) em estudos futuros.
El objetivo diste trabajo es lo de examinar como las características de los docentes portugueses (en relación con el género, la categoría profesional, el tipo de contrato e de vínculo contractual, los grados académicos e las instituciones que os concederán, la edad, la investigación científica producida e la experiencia profesional) se ajustan a los nuevos criterios de acreditación en vigor. Un estudio cuantitativo sobre os dados encontrados en lo primero e, à la data, único, censo nacional de acreditación de cursos, envolviendo 972 académicos en 14 instituciones diferentes, ha sido realizado. El perfil que emerge de los académicos muestra que ha áreas significativas a mejorar para se dar cumplimento a los criterios actuales de acreditación de la cualidad. Este trabajo, pretende también constituir-se como referencia que pueda ser utilizada (en termos comparativos) en estudios futuros.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/39124
DOI: 10.34624/id.v9i4.637
ISSN: 1647-3582
Appears in Collections:ISCA-UA - Artigos
CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
637-Proposta de artigo - para revisão cega-997-1-10-20190304.pdf237.11 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.