Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38785
Title: A perceção dos visitantes do território do “Galo de Barcelos”: destino de turismo criativo
Other Titles: The visitors’ perception of the territory of "Galo de Barcelos": destination of creative tourism
Author: Gonçalves, Francisco
Costa, Carlos
Keywords: Galo de Barcelos
Património
Interpretação
Turismo
Destino turístico criativo
Issue Date: 1-Jan-2017
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: Este artigo tem como objetivo conhecer a perceção que os visitantes do território do “Galo de Barcelos” têm deste destino, enquanto estudo de caso, no âmbito da criação de um modelo explicativo do processo de desenvolvimento e implementação do turismo criativo. Argumenta-se com este estudo que a essência do turismo criativo se encontra nas experiências autênticas e no desenvolvimento de competências dos visitantes através da interpretação do património e da cultura das comunidades locais. Pode-se concluir que o território do “Galo de Barcelos” tem potencial para se desenvolver enquanto destino de turismo criativo, pois o património associado a este símbolo do turismo português, nomeadamente o artesanato (olaria de galos), o Caminho de Santiago, a gastronomia e vinhos (o galo assado da lenda e o vinho verde) e a feira semanal (medieval), apresentam-se como as suas principais atrações turísticas.
This article aims at knowing the visitors’ perception of the territory of the "Barcelos Galo"as a tourist destination, within a case study, aiming the creation of an explanatory model of the process of development and implementation of the creative tourism. It is argued, with this study, that the essence of the creative tourism lies in the authentic experiences and the development of visitors’ skills through the interpretation of the heritage and culture of local communities. It might be concluded that the territory of the "Galo de Barcelos"has the potential to be develop as a destination for creative tourism, since the heritage associated with this symbol of Portuguese tourism, namely handicrafts (pottery of roosters), the Camino de Santiago, Gastronomy and wines (the roasted rooster of the legend and the “vinho verde” wine) and the weekly fair (medieval), appears to be its main tourist attractions.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38785
DOI: 10.34624/rtd.v1i27/28.9845
Appears in Collections:DEGEIT - Artigos
GOVCOPP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9845-Manuscrito-17933-1-10-20191204.pdf789.95 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.