Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38681
Title: A avaliação e educação em turismo: perspetivas no ensino superior português
Other Titles: Tourism education and assessment in education: perspectives in portuguese higher education
Author: Lemos, Fernando Florim De
Salgado, Manuel Brites
Correia, Luís Mendes
Costa, Carlos Martins
Keywords: Avaliação e acreditação
Turismo
Educação
Agência para o ensino superior
Issue Date: 9-Jul-2021
Publisher: DEGEIT - Universidade de Aveiro
Abstract: Este artigo explora as questões da avaliação e da acreditação dos ciclos de estudos em hotelaria, turismo e lazer no ensino superior português. O estudo foi desenvolvido com base numa revisão da literatura fundamentada na perspetiva da Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), dotada de personalidade jurídica e reconhecida como de utilidade pública e independente no exercício das suas competências. A Declaração de Bolonha permitiu implementar métodos e processos mais eficientes e transparentes de avaliação em instituições de ensino superior, bem como dos respetivos ciclos de estudos. Neste sentido têm vindo a ser desenvolvidos vários sistemas e mecanismos nos processos conducentes à avaliação do desempenho das instituições e consequente acreditação (ou não) da sua oferta formativa. A metodologia utilizada passou pela análise dos dados disponibilizados pela agência de acreditação, tendo sido estudados todos os ciclos de estudos referentes às áreas de Turismo e Lazer, e Hotelaria e Restauração do espetro do ensino superior em Portugal. Os resultados obtidos contribuem significativamente para a identificação do estado da arte existente sobre a eficiência e desempenho dos cursos destas duas áreas de estudo, na perspetiva de um reconhecimento substancial da melhoria da qualidade da formação ministrada e construção de um conhecimento científico sólido nesta área.
The paper focuses on the issues of assessment and accreditation of study cycles in Hospitality, Tourism and Leisure in the Portuguese Higher Education System. The study was developed grounded on a literature review based on the perspective of the Portuguese Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education - A3ES, a private law foundation, with legal status and recognized as being of public utility and independent in its decisions, while considering the guidelines prescribed by the State. The Bologna declaration has allowed the implementation of more efficient and transparent assessment procedures and methods, in higher education institutions as well as their study cycles. Considering this, several systems and mechanisms have been developed in the procedures for the assessment of higher education institutions and subsequently (or not) of their study programmes. The methodology applied was the analysis of the data provided by the A3ES, focusing on all the study cycles in the Tourism, Leisure, Hospitality and Catering areas, for every range in the higher education in Portugal. The results contribute significantly to the identification of the state of the art on the efficiency and performance of the study programs in these areas, in the perspective of a substantial recognition of the improvement of the teaching methods and the construction of a solid scientific knowledge in this area.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38681
DOI: 10.34624/rtd.v1i36.11979
Appears in Collections:ISCA-UA - Artigos
DEGEIT - Artigos
GOVCOPP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11979-Manuscrito-55931-1-10-20210709.pdf251.87 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.