Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38444
Title: Comunicar com a China: estratégias adotadas por empresas da região de Aveiro
Other Titles: Communicate with China. Adopted strategies by companies in the Aveiro region
Author: Almeida, Ana Teresa Maia de
Roberto, Maria Teresa
Keywords: Comunicação
Cultura
China
Análise de necessidades
Issue Date: 1-Jan-2015
Publisher: UA Editora
Abstract: No contexto da globalização dos negócios e da ênfase dada às relações Portugal‑China, afigura-se como pertinente o estudo do processo de comunicação entre empresas portuguesas e empresas chinesas. Devido às diferenças culturais entre Portugal e a China, é importante perceber quais as necessidades de comunicação específicas e quais as medidas que as empresas estão dispostas a implementar para dar resposta a essas necessidades, de forma a estabelecerem relações de negócios apoiadas na comunicação intercultural consciente e eficaz. É feita uma apresentação das relações entre os dois países, o processo de comunicação no contexto empresarial internacional e a análise de necessidades referentes a este tipo de comunicação. Pretende-se também entender o conceito de cultura e a sua interdependência com o fenómeno da comunicação, pondo em relevo a importância da comunicação intercultural para o sucesso das empresas. Através de quatro casos de estudo de empresas da região de Aveiro é feita uma análise à realidade da comunicação entre empresas portuguesas e os seus parceiros chineses, denotando processos, dificuldades e desafios sentidos, bem como as estratégias adotadas para a superação dos obstáculos comunicativos.
In the context of business globalization and the focus on Portugal-China relations, the study of the communication process between Portuguese and Chinese companies is increasingly relevant. Due to the cultural differences between Portugal and China, it is important to understand specific communication needs and the measures companies are willing to implement in order to establish business relations supported by a conscientious and effective intercultural communication.We briefly introduce the relationship between both countries, the communication process in an international business context and the needs analysis that refers to this kind of communication. It is also necessary to understand the concept of culture and its interdependence with the communication phenomenon, highlighting the importance of intercultural communication for the success of businesses.Through four case studies of companies in the Aveiro region we analyse the reality of communication between Portuguese companies and its Chinese counterparts, putting in evidence the processes, difficulties and challenges encountered, as well as the strategies adopted to overcome communication obstacles.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38444
DOI: 10.34624/rual.v0i4.7907
ISSN: 0870-1547
Appears in Collections:CLLC - Artigos
DLC - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7907-Texto do Trabalho-13985-1-10-20191111.pdf126.26 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.