Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38305
Title: A educação em Portugal: um olhar atento ao ensino secundário através dos números de estabelecimentos e alunos matriculados
Other Titles: Education in Portugal: a closer look at secondary education through the numbers of schools and students enrolled in it
Author: Pereira, Marina Andreia Gomes
Carvalho, Ana Raquel da Silva Cabral de
Santos, Jorge Manuel Rodrigues
Santos, Manuel Joaquim de Sousa
Keywords: Ensino secundário público
Alunos matriculados
Estudo correlacional
Medidas de austeridade e educação
Issue Date: 19-Dec-2019
Publisher: CIDTFF - Universidade de Aveiro
Abstract: Conhecer o panorama educativo português atual implica olhar atentamente para a última década e para os acontecimentos que pautaram a realidade política, económica e social do país nesse período. O impacte das medidas decorrentes do Programa de Assistência Financeira a Portugal, entre 2011 e 2014, no setor da educação, mereceu destaque, neste estudo, que incidiu na análise do número de estabelecimentos de ensino secundário público e no dos alunos matriculados no mesmo ciclo, desde 2008 até ao passado recente, 2016, segundo dados disponibilizados pela Pordata. A implementação de um estudo de tipo correlacional, com base numa análise bivariada, e na aplicação do teste de correlação de Pearson facilitaram a descrição do coeficiente de correlação entre as variáveis em estudo. Constata-se que, apesar das inúmeras medidas de austeridade aplicadas ao setor de educação, em Portugal, não se registam variações significativas entre o número de estabelecimentos de ensino secundário público e o número de alunos matriculados, no período em análise. Verifica-se, contudo, uma correlação negativa alta entre as variáveis em estudo, no que concerne à tendência de evolução, com uma perspetiva crescente do número de estabelecimentos de ensino e uma tendência regressiva no número de alunos matriculados no ensino secundário.
Getting to know the current panorama of the Portuguese Education system requires an attentive look at the last decade and the events that characterised the Portuguese political, economic and social scene over that period. The impact of the measures resulting from the Program of Financial Assistance to Portugal, between 2011 and 2014, on the Education sector were analysed in this study, whose focus was the number of public Secondary Education Schools and that of students enrolled in the same cycle of studies, from 2008 to 2016, according to data retrieved from Pordata. Implementing a correlational study, based on bivariate analysis and using a Pearson correlation test supported the process of getting to the correlation coefficient between the variables studied. It is clear that, despite the several austerity measures applied to the Education sector in Portugal, there has been no significant variation between the number of Public Secondary Schools and the number of students enrolled in this cycle all over the period in analysis. Nevertheless, there is a high negative correlation between the same variables regarding their progression rates, with the number of schools showing an evolutionary progress and the number of students enrolled in the secondary cycle tending to decrease.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38305
DOI: 10.34624/id.v11i4.10627
ISSN: 1647-3582
Appears in Collections:DEP - Artigos



FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.