Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/36525
Title: | A importância da improvisação no ensino da flauta transversal |
Author: | Paiva, Tiago André Barros de |
Advisor: | Correia, Jorge Salgado |
Keywords: | Ensino de música Flauta transversal Improvisação Criatividade Criação musical |
Defense Date: | 16-Dec-2022 |
Abstract: | O presente trabalho incide sobre o recurso à improvisação na formação de
estudantes de flauta transversal. A improvisação é muito pouco explorada nas
aulas de flauta no contexto das escolas de música em Portugal e foi a partir
desta constatação que foi realizado este projeto de investigação que teve como
objetivo desde logo suscitar uma reflexão sobre esta temática e aferir o impacto
de uma intervenção que proporcione aos estudantes de flauta transversal a
oportunidade de experimentarem a improvisação. Assim, a metodologia de
investigação usada foi investigação-ação e o trabalho foi dividido em duas
etapas. A primeira recai sobre a criação de uma peça para flauta solo que inclui
improvisação em parceria com um compositor intitulada EncontrArte, que foi
apresentada em recital conferência na Universidade de Aveiro. A segunda etapa
focou-se na realização de um inquérito por questionário dividido em três
secções: a temática da improvisação, a peça EncontrArte e a improvisação no
contexto da formação. Este projeto de investigação tem como amostra 4
participantes, estudantes de flauta transversal do ensino superior. abstract This paper focuses on the use of improvisation in training students of transverse flute. Improvisation is very little explored in flute classes in the context of music schools in Portugal and it was based on this observation that this research project was carried out with the aim of raising a reflection on this issue and assess the impact of an intervention that provides students of transverse flute the opportunity to experience improvisation. Thus, the research methodology used was action-research and the work was divided into two stages. The first focused on the creation of a piece for solo flute that includes improvisation in collaboration with a composer entitled EncontrArte, which was presented at a recital conference at the University of Aveiro. The second stage focused on the implementation of a questionnaire survey divided into three sections: the theme of improvisation, the piece EncontrArte and improvisation in the context of training flutists. This research project has as sample 4 participants, students of transverse flute in higher education. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/36525 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Tiago_Paiva.pdf | 16.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.