DSpace
 
  Repositório Institucional da Universidade de Aveiro > Departamento de Comunicação e Arte > DECA - Dissertações de mestrado >
 Um piano de Stein ou de Steinway: o concerto em Mlb, K. 271, de W. A. Mozart
Please use this identifier to cite or link to this item http://hdl.handle.net/10773/3596

title: Um piano de Stein ou de Steinway: o concerto em Mlb, K. 271, de W. A. Mozart
authors: Silva, Nuno Luís Caçote da
advisors: Harper, Nancy Lee
keywords: Análise musical
Interpretação musical
Música para piano
issue date: 2010
publisher: Universidade de Aveiro
abstract: O Concerto per il clavicembalo, K. 271, de W. A. Mozart (1756-1791), como é visto pelo seu título, pode ser tocado no cravo mas foi estreada no pianoforte pelo compositor. A evolução organológica do piano – desde a criação do pianoforte no início do séc. XVIII até a estandardização do instrumento na segunda metade no século seguinte levanta muitas questões para o executante neste concerto Na obra musical do período Clássico e particularmente em Mozart, aspectos como a articulação, dinâmica, tempo e carácter, emprego do pedal, escolha do instrumento e a criação de cadência são elementos estilísticos fundamentais, que têm influência vital na condução da frase e na fluência da linha melódica. Este trabalho pretende explorar estes aspectos numa luz histórica, tomando em conta também a estrutura formal inovadora da obra, para poder construir uma interpretação historicamente informada numa performativa moderna.

The Concerto per il clavicembalo, K. 271, of W. A. Mozart (1756-1791), as seen by its title, can be played on the harpsichord but was premiered on the fortepiano by the composer. The organological evolution of the piano – from the creation of the fortepiano in the beginning of the 18th century until the standardization of the instrument in the second half of the following century – gives rise to many questions for the performer in this concert. In musical works of the Classical period and particularly in Mozart, aspects such as articulation, dynamics, tempo and character, use of the pedal, choice of the instrument, and the creation of a cadenza, are fundamental stylistic elements, which have vital influence in the shape of the phrase and melodic line. This work will has the objective to explore these aspects in an historical light, also taking into account the innovative formal structure of the work, in order to able to construct an historically-informed interpretation in a modern performative way.
description: Mestrado em Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/3596
appears in collectionsDECA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

files in this item

file description sizeformat
4327.pdf4.53 MBAdobe PDFview/open
statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! RCAAP OpenAIRE DeGóis
ria-repositorio@ua.pt - Copyright ©   Universidade de Aveiro - RIA Statistics - Powered by MIT's DSpace software, Version 1.6.2