Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34677
Title: | “Canção da nossa estrada”: composição e performance para guitarra jazz e orquestra sinfónica, orquestra jazz e ensemble vocal |
Author: | Ribeiro, Cláudio César Lima |
Advisor: | Caspurro, Helena Azevedo, Carlos Alberto Possidónio da Silva |
Keywords: | Performance Guitarra jazz Orquestra sinfónica Orquestra jazz Ensemble vocal Jazz Composição |
Defense Date: | 10-Dec-2021 |
Abstract: | Não obstante a vasta produção de obras musicais
para guitarra jazz e orquestra, a grande maioria
constitui-se em adaptações de composições
populares para orquestra, nas quais a guitarra jazz
tem o papel de solista, existindo uma grande
lacuna, no que se refere a utilização da guitarra
jazz em outros contextos de música orquestral.
Raramente, para não dizer nunca, para grupos
corais, nomeadamente no papel que neste
trabalho se intentou privilegiar: a guitarra jazz
como instrumento solista – e não como
instrumento de acompanhamento. Este trabalho,
sendo de natureza artística, tem como objetivo
principal a criação, composição e interpretação,
pelo autor, de obras originais para guitarra jazz
para três tipos de formações instrumentais e
corais existentes no Departamento de
Comunicação e Arte da Universidade de Aveiro:
Orquestra Sinfónica, Orquestra Jazz e Ensemble
Vocal. Associado a este desejo estão ainda os
seguintes propósitos: desenvolver e expandir o
reportório jazzístico deste instrumento para
géneros ou formações instrumentais menos
utilizados pelos compositores, e, desta forma,
explorar e partilhar outras possibilidades
tímbricas, texturais e expressivas, inclusive no
plano da interpretação e improvisação solística;
analisar musicalmente as obras propostas e
criadas, tendo em vista o desenvolvimento e
discussão crítica, bem como, o aperfeiçoamento
do próprio processo criativo, improvisativo e
performativo. ” Canção da Nossa Estrada”,
composto para Ensemble Vocal, constitui o
trabalho que mais parece representar a inovação
ou originalidade pretendida, tendo sido escolhido,
por essa razão, para intitular também este
documento. Despite of the vast production of musical works for jazz guitar and orchestra, the vast majority consists of adaptations of popular compositions for orchestra, in which the jazz guitar plays the role of soloist, with a large gap in terms of use of the jazz guitar in other contexts of orchestral music. Rarely, if not never, for choral groups, namely in the role that this work was intended to privilege: the jazz guitar as a solo instrument – and not as an accompaniment instrument. This work, being artistic in nature, has as its main objective the creation, composition and interpretation, by the author, of original compositions for jazz guitar for three types of instrumental and choral formations existing in Department of Communication and Art at the University of Aveiro: Symphonic Orchestra, Jazz Orchestra and Ensemble Vocal. Associated with this desire are the following purposes: to develop and expand the jazz repertoire of this instrument to genres or instrumental formations less used by composers, and, in this way, to explore and share other timbral, textural and expressive possibilities, including in terms of interpretation and solo improvisation; musically analyze the proposed and created works, with a view to the development and critical discussion, as well as the improvement of the creative, improvisational and performative process itself. Being the composition involving Ensemble Vocal, perhaps the most experimental procedure, since I haven't found something like that in my researches. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/34677 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Cláudio_Ribeiro.pdf | 55.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.