Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32542
Title: A digital tool to create physical artifacts: the Gamers4Nature project
Other Titles: Ferramenta digital para produção de artefactos físicos: o projeto Gamers4Nature
Author: Ribeiro, Sofia Alexandra Soares
Advisor: Pereira, Pedro Miguel dos Santos Beça
Aresta, Mónica Sofia Lopes
Keywords: Web-based tool
Layout design
Digital Canvas
User-centred design
Environmental preservation
Defense Date: 22-Jul-2021
Abstract: From the urging need to promote environmental awareness, the Gamers4Nature (G4N) project aims to encourage the active participation of upper-secondary and undergraduate students in the creation of mobile games, as a way to promote behaviour change, fostering knowledge about the environment and enhancing students’ engagement with the addressed themes. Bearing in mind students’ motivation to create their own games and that not all potential game developers will be familiar with the process of creating a game, the G4N research team developed a Toolkit to Game Design (a physical artifact) encompassing a set of resources to support the game creation process: a set of cards addressing game elements, multiple sets of cards addressing environmental themes, and a Rapid Game Design Document. As an extension of the physical format, the G4N research team developed a portal-repository (digital artifact) designed to establish a connection between these two formats, aiming to act as the project’s online presence and a repository to host its materials, outcomes and games created within the project’s scope. Concerning the G4N Toolkit, its plasticity, namely from the thematic cards, promotes the creation of new resources regarding other environmental location-based themes. In the context of partnerships with other entities (e.g. environment-related entities, schools), the role of creating and inserting the cards' contents lies with the partner entities, which often do not have design skills. As a result, some design problems arise from these circumstances, leaving it to the G4N research team to correct mistakes that disregard design principles and G4N brand guidelines. Based on this premise, this research defined, designed, developed, and evaluated a digital tool, integrated into the G4N portal-repository, to allow other entities to produce their own physical resources (i.e. thematic cards) for the G4N Toolkit, according to the project’s brand and identity. The tool was designed to be intuitive and reduce the user’s learning curve and cognitive load, based on the needs of teachers and environmental organisations staff.
Partindo da necessidade urgente de promover a consciencialização ambiental, o projeto Gamers4Nature (G4N) visa encorajar a participação ativa de alunos do ensino secundário e superior na criação de jogos digitais, transmitindo conhecimento sobre o meio ambiente e motivando o envolvimento dos alunos com as temáticas endereçadas. Tendo em conta a motivação que os alunos têm para criar os seus próprios jogos mas com a preocupação de que nem todos os potenciais criadores estarão familiarizados com o processo de criação de um jogo, a equipa de investigação do projeto G4N desenvolveu uma Toolkit to Game Design (um artefacto físico) que engloba um conjunto de recursos para auxiliar o processo de criação de um jogo: um conjunto de cartas sobre os elementos de jogo, múltiplos conjuntos de cartas que abordam temáticas ambientais e um Rapid Game Design Document. Como extensão do formato físico, a equipa do projeto G4N desenvolveu um portal-repositório (artefacto digital) que, além de pretender estabelecer uma ligação entre os dois formatos, tem como objetivo atuar como a presença online do projeto e como repositório para os materiais, resultados e jogos criados no âmbito do projeto. A plasticidade da G4N Toolkit, nomeadamente das cartas temáticas, promove a criação de novos conjuntos de cartas temáticas sobre questões ambientais associadas a localidades e realidades específicas. Não obstante, no contexto de parcerias com outras entidades (p. ex. entidades relacionadas com o ambiente, escolas), o papel de criar e inserir os conteúdos nas cartas recai sobre as entidades parceiras, que muitas vezes não possuem competências de design. Neste contexto surgem alguns problemas de design, cabendo à equipa do projeto G4N corrigir erros que desrespeitam princípios de design e as diretrizes da marca G4N. Identificada a necessidade de estabelecer uma estratégia que possibilitasse, simultaneamente, a criação autónoma de cartas temáticas e o respeito pela identidade da marca G4N, esta investigação definiu, concebeu, desenvolveu e avaliou uma ferramenta digital, integrada no portal-repositório. Concebida para ser intuitiva e desenhada com base nas necessidades de professores e membros de organizações ambientais, a ferramenta pretende reduzir a curva de aprendizagem e a carga cognitiva do utilizador.
URI: http://hdl.handle.net/10773/32542
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

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