Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31821
Title: O contributo do kamishibai plurilingue na promoção da escrita colaborativa de textos narrativos
Other Titles: The contribution of plurilingual kamishibai in promoting collaborative writing of narrative texts
Author: Faneca, Rosa Maria
Keywords: Abordagens plurais
Sensibilização à diversidade linguística
Escrita colaborativa
Kamishibai plurilingue
Concurso kamishibai plurilingue Portugal
Issue Date: Jun-2020
Publisher: Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF/UA)
Abstract: Este texto tem como objetivo analisar práticas de escrita colaborativa plurilingue em contexto de educação formal e informal, nomeadamente, com recurso ao kamishibai plurilingue e questionar as suas potencialidades educativas, enquanto ferramenta pedagógica de valorização da escrita colaborativa e de consciencialização da diversidade linguística. O corpus é composto por 16 narrativas plurilingues ilustradas, kamishibais plurilingues, escritas colaborativamente por alunos dos 6 aos 10 anos que participaram na 1.ª edição do concurso nacional kamishibai plurilingue (edição 2018/2019) e as reflexões dos 16 professores/educadores que orientaram a construção do kamishibai plurilingue. Os resultados obtidos mostram que, com a realização do kamishibai plurilingue e do trabalho colaborativo, os alunos descobriram uma nova forma de produzir textos, de ilustrar histórias e de aprender em interação. Além disso, foi possível constatar que, através da escrita e dos diferentes tempos criativos, as crianças desenvolvem a sua competência linguística na língua de escolarização e experimentam a intercompreensão e a alteridade através da descoberta de outras línguas e, assim, outras visões do mundo.
Ce texte vise à analyser les pratiques d’écriture collaborative plurilingue dans des contextes d’éducation formelle et informelle, notamment à travers l’utilisation du kamishibai plurilingue et à questionner son potentiel éducatif en tant qu’outil pédagogique pour valoriser l’écriture collaborative et sensibiliser à la diversité linguistique. Le corpus est composé de 16 narratives plurilingues illustrées, kamishibais plurilingues, rédigées en collaboration par des élèves de 6 à 10 ans ayant participé à la 1ère édition du concours national kamishibai plurilingue (édition 2018/2019) et des réflexions des 16 enseignants/éducateurs qui ont guidé la construction du kamishibai plurilingue. Les résultats montrent qu’avec la réalisation du kamishibai plurilingue et le travail collaboratif, les élèves ont découvert une nouvelle forme de produire des textes, d’illustrer des histoires et d’apprendre en interaction. De plus, nous avons constaté qu’à travers l’écriture et les différentes phases créatives, les enfants développent leurs compétences linguistiques dans la langue de l’école et expérimentent l’intercompréhension et l’altérité en découvrant d’autres langues et donc d’autres visions du monde.
This paper aims to analyze plurilingual collaborative writing practices in formal and informal education contexts, particularly through the use of plurilingual kamishibai and discuss its educational potential as a pedagogical tool to enhance collaborative writing and raise awareness of linguistic diversity. The corpus is made up of 16 illustrated plurilingual narratives, plurilingual kamishibais, written collaboratively by students aged from 6 to 10 who participated in the 1st edition of the national plurilingual kamishibai contest (2018/2019 edition) and reflections from the 16 teachers / educators who guided the construction of the plurilingual kamishibai. The results show that within the elaboration of plurilingual kamishibai and collaborative work, students discovered a new way of producing narratives, illustrating stories and learning through interaction. Furthermore, through writing and different creative phases, children develop their linguistic skills in the language of schooling and experience inter-comprehension and otherness by discovering other languages and therefore other worldviews.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31821
DOI: 10.34624/id.v12i2.17484
ISSN: 1647-3582
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document_8.pdf992.37 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.