DSpace
 
  Repositório Institucional da Universidade de Aveiro > Departamento de Línguas e Culturas > DLC - Dissertações de mestrado >
 intercultural dimension and the teaching of English in Portugal, The
Please use this identifier to cite or link to this item http://hdl.handle.net/10773/2774

title: intercultural dimension and the teaching of English in Portugal, The
authors: Vieira, João Carlos Amorim da Costa Lopes
advisors: Moreira, Gillian
keywords: Língua inglesa
Ensino da língua inglesa
Multiculturalismo
issue date: 2008
publisher: Universidade de Aveiro
abstract: O presente trabalho propõe-se abordar a questão da cultura e o seu papel no ensino de Inglês Língua Estrangeira no ensino obrigatório em Portugal, nomeadamente no 2º e 3º ciclos do Ensino Básico, tendo em conta o contexto de globalização em que hoje vivemos e a necessidade de nos relacionarmos com outros povos. Neste sentido, realizámos um estudo baseado no levantamento de opiniões de alunos e professores sobre a dimensão cultural no ensino de Inglês e numa análise de conteúdo do programa de Inglês dos 2º e 3º ciclos de uma perspectiva intercultural. Este estudo mostra que, apesar de existirem elementos positivos no programa e atitudes de interesse e abertura por parte de professores e alunos perante a dimensão cultural, há ainda um longo caminho a percorrer, no que diz respeito à implementação de uma abordagem intercultural no ensino de Inglês em Portugal. ABSTRACT: This study aims to look at culture and its role in the English Language syllabus for the 2nd and 3rd Cycles of Basic Schooling in Portugal, taking into account the ever increasing need for peoples to interact with and relate to each other in an era of globalisation. To achieve our purposes, we have conducted a survey on the opinions of students and teachers about the cultural dimension of the teaching of English and we have analysed the content of the English syllabus of both the 2nd and 3rd cycles from an intercultural perspective. Our results show that, even though there are positive aspects in the syllabus and teachers and students show interest and openness towards the cultural dimension, there is still a long way to go before we can say there is an intercultural approach in the teaching of English in Portugal.
description: Mestrado em Estudos Ingleses
URI: http://hdl.handle.net/10773/2774
appears in collectionsDLC - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

files in this item

file sizeformat
2008001647.pdf684.53 kBAdobe PDFview/open
statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! RCAAP OpenAIRE DeGóis
ria-repositorio@ua.pt - Copyright ©   Universidade de Aveiro - RIA Statistics - Powered by MIT's DSpace software, Version 1.6.2