Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/23071
Title: O design na educação de crianças com dislexia: o projeto Disletra
Author: Nicolau, Ana Rita Barreira
Advisor: Quental, Joana Maria Ferreira Pacheco
Keywords: Design
Dislexia - Design
Dislexia - Crianças em idade escolar - Portugal
Animação por computador
Dobragem de papel (Design gráfico) - Jogos infantis
Defense Date: 27-Oct-2017
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O presente trabalho pretende explorar o potencial contributo do design na educação e reabilitação de crianças com dislexia, partindo de um enquadramento sobre esta patologia e a sua prevalência no contexto português. Considerando a problemática da resposta do sistema educativo tradicional face às necessidades educativas especiais, esta investigação surge com o objetivo de criar, através do design, uma nova ferramenta de educação para crianças diagnosticadas com dislexia, adequada a facilitar as comp etências de aprendizagem da escrita da língua portuguesa. Assim, procurámos uma abordagem capaz de auxiliar o público alvo a aprender de uma forma mais eficaz, mas simultaneamente lúdica, já que esta patologia é também sinónimo de um estigma negativo decorrente do frequente insucesso escolar, que por norma traz consequências nocivas ao desenvolvimento académico da criança. Em resposta a este desafio, foi desenvolvido o projeto “Disletra”, um jogo digital que oferece uma abordagem multissensorial – através da ilustração, animação e música – estimulando a memória visual e a aprendizagem da ortografia correta da língua portuguesa.
The present work aims to explore the potential design can have in the education and rehabilitation of children diagnosed with dyslexia and to bring light to the reality of this learning disability, especially in Portugal. Considering the scarce amount of options the traditional educational system offers students with learning disabilities, this research is driven by the goal of creating, through design, a new educational tool dyslexic children, in order to help improve the learning of writing within the context of the Portuguese language. This way, it was studied which would be the better approach to help this target audience learning in a more efficient and playful way, seeing that this pathology can also be a synonym of a negative stigma connected with the usual struggle in school, that frequently brings devastating consequences to the academic development of the child. As a solution, the “Disletra” project was developed, a digital game that offers a multisensorial approach for the resolution of the presented problem, through illustration, animation and music, stimulating visual memory in order to help learning the correct spelling of words.
Description: Mestrado em Design
URI: http://hdl.handle.net/10773/23071
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdfDissertação_AnaNicolau18.86 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.