Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/21729
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Simões, D. | pt |
dc.date.accessioned | 2018-01-23T15:44:33Z | - |
dc.date.available | 2018-01-23T15:44:33Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.issn | 1068-2341 | pt |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/21729 | - |
dc.description.abstract | The MOOC (Massive Open Online Courses) is the latest training model offered by higher education institutions. As a teaching and learning approach that is free, and therefore devoid of economic or social barriers at the onset, it looks quite promising. But is it so? In order to gain greater understanding of the focus of current research and to indicate future research guidelines that may provide answers to some pertinent questions, this study aims to analyze the scientific production based on SCOPUS and carried out under the keywords “Massive Open Online Course” and “Higher Education”. Using the methodology of social network a nalysis in order to get a “picture” of relations between authors who publish in this field, the results of the analysis show that interest in this issue was first expressed in 2013 and is currently on the rise, raising more and more interest. The graphical analysis of the interacti ve network reveals little interaction among authors, but most publications are co -authored by four researchers. Also, the network indicators analysis reveals that the dens ity and centrality are very low. | pt |
dc.description.abstract | Os MOOC (Massive Open Online Courses) são a mais recente abordagem de oferta formativa, dinamizada por instituições de ensino superior. Tratando-se de uma abordagem de ensino e aprendizagem aberta, e portanto, desprovida de barreiras económicas, culturais ou sociais, à partida, parece bastante promissora. Mas será mesmo assim? Como forma de obter maior compreensão sobre este foco de investigação e as dimensões mais exploradas, este trabalho tem como objetivo analisar a produção científica, com base SCOPUS, levada a cabo sob as palavras chave “Massive Open Online Course” e “Higher Education”. Além de uma análise estatístico-descritiva é também usada a metodologia de Análise de Redes Sociais com vista a obter um “retrato” das relações entre os autores interessados e que publicam sobre este domínio. Os resultados da análise realizada revelam que o interesse por esta temática teve a sua primeira expressão efetiva em 2013 e está atualmente em ascensão, estando atualmente a suscitar cada vez mais interesse. A produção científica por autor é ainda pouco notória, mas existe uma fonte de publicação maioritariamente escolhida pelos investigadores, não sendo, no entanto, nem a mais citada nem a que tem maior índice SJR. A análise gráfica da rede de interações revela existirem poucas interações entre os autores, mas que a maioria das publicações são em | - |
dc.language.iso | por | pt |
dc.publisher | Arizona State University | pt |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | MOOCs | pt |
dc.subject | Higher education | pt |
dc.subject | Social network analysis | pt |
dc.subject | Scientific production | pt |
dc.subject | Massive Open Online Courses | pt |
dc.title | Produção Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociais | pt |
dc.title.alternative | Scientific production and MOOCs in a higher education context: A social network analysis approach | pt |
dc.type | article | pt |
dc.peerreviewed | yes | pt |
ua.distribution | international | pt |
degois.publication.issue | 63 | pt |
degois.publication.title | Education Policy Analysis Archives | pt |
degois.publication.volume | 24 | pt |
dc.identifier.doi | 10.14507/epaa.24.2345 | pt |
Appears in Collections: | DigiMedia - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2016_ EPAA_2345-9831-3-PB.pdf | 853.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.