Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/18330
Title: | Analogias desenvolvidas entre a formação musical e a análise e técnicas de composição : a fraseologia como estratégia educacional |
Author: | Cunha, Carlos Firmino Soares da |
Advisor: | Santana, Helena |
Keywords: | Composição musical Interpretação musical Ensino de música Análise musical |
Defense Date: | 24-Oct-2016 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Através da construção e implementação de um projeto cuja
natureza se mostraria, numa primeira análise, da área da
Composição Musical, pretendemos perceber, e no uso dos
conteúdos próprios da Fraseologia Musical, se os mesmos se
mostram essenciais na aquisição de conteúdos e competências ao
nível da disciplina de Formação Musical. É nosso parecer que
este estudo aponta, e releva, uma interdisciplinaridade assinalada,
bem como uma outra forma de abordar o ensino e a
aprendizagem da música. Implementado no Conservatório de
Música de Águeda, a este projeto alia-se ainda o desejo de incluir
a Fraseologia Musical como uma estratégia educacional ao nível
da disciplina de Formação Musical (5º grau - Curso Básico).
Neste fazer, é nossa intenção contribuir para o alargamento dos
horizontes do conceber e compreender a linguagem musical a
este nível de ensino. É igualmente nosso objetivo, desenvolver a
criatividade dos alunos, dando relevância às atividades de
interesse interdisciplinar num processo de experiência educativa
e criativa dito colaborativo. Os objetivos pedagógicos que
emergem da aplicação deste projeto serão de ordem analítica,
pela aplicação dos elementos Fraseológicos ao nível da
estruturação e da formação musical. Como objetivo final será
feita uma proposta vinculadora do trabalho em experiência, a
criação de um conjunto de pequenas peças – Miniaturas - em
forma de Período Musical.
Para saber da pertinência da aplicação de um Projeto Educativo
desta natureza, e proceder à análise dos seus resultados na
aquisição de competências e conteúdos no domínio da
Fraseologia Musical ao nível da disciplina de Formação Musical,
delineamos um conjunto de objetivos mínimos essenciais: o
domínio da linguagem musical a nível rítmico, melódico e
analítico, bem como a compreensão do discurso musical e seus
procedimentos de estruturação. Pretendemos ainda desenvolver
as capacidades criativas e fruitivas dos alunos, bem como a sua
motivação para a prática e a formação musical.
A avaliação da experiência em construção será concluída pela
análise dos dados obtidos pelas ferramentas de recolha de dados
tais como: trabalhos coletivos, trabalhos individuais, fichas de
avaliação, inquéritos por questionário e entrevista.
Como resultados, esperamos que os alunos evidenciem uma
aprendizagem dinâmica e positiva das matérias em causa,
realçando assim, a pertinência do uso da Fraseologia como
estratégia educacional e positivando o estudo ora apresentado. Through the elaboration and implementation of a project whose nature would seem, in a first approach, to be a component of the Musical Composition domain – it is our intention to get to understand if both the contents pertaining to the Musical Phraseology and the skills in a Musical Phraseology course are really essential, bearing in mind the use of those contents for the acquisition of skills and contents, at the level of Musical Training courses. In our opinion, this study points out and underlines that there exists a noticeable interdisciplinary relation, as well as another means to approach the teaching and learning of music. This project was put to the test in the “Águeda Music Conservatory”, along with the will to include Musical Phraseology as an educational strategy, in the classes of Musical Training (5th grade – Basic Course). By doing so, our intention is to contribute to the broadening of the horizons of the doing and the understanding of the musical language at this educational level. It is also our goal, to develop learner’s creativity with lucidity and discernment, allowing relevance to the activities that have an interdisciplinary interest - to be a part of an educational and innovative experimental process, classified as a collaborative one. The teaching goals emerging from the application this project will have an analytical character, through the application of the phraseology elements, both at the level of structure and musical training. The final goal is to present a proposition that will be binding for this experimental work; and for the creation of a set of small pieces – Miniatures - in the form of Musical Periods. In order to know about the pertinent character derived from the application of an educational project with this here nature, as well as to proceed to the analysis of its results in the acquisition of skills and content, in the domain of Musical Phraseology, we have delineated a set of essential minimal objectives: the mastery of musical language in what concerns rhythmic, melodic and analytical skills, and also the capacity to understand musical discourse, as well as the proceedings to structure it. We further want to develop the learner’s creativity capacities and the fruition thereof, along with their motivation. The evaluation process of this experiment under elaboration will be concluded by means of analyzing data gathered from: collective works, individual tasks, Evaluation tests, Enquiries via interviews and questionnaires. From these results, we expect to obtain evidence of a dynamic and positive learning feedback from our pupils, of the subjects involved, thus underlining the pertinence of the use of Phraseology as an educational |
Description: | Mestrado Ensino de Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/18330 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Analogias desenvolvidas entre a formação musical.pdf | 17.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.