Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/17864
Title: | Design generativo: experimentação sobre signos identitários analisados nos cartazes turísticos portugueses de 1934-2014 |
Author: | Leonor, Susana Manuela Gomes |
Advisor: | Miranda, José Augusto Bragança de Quental, Joana Maria Ferreira Pacheco |
Keywords: | Turismo - Cartazes Turismo - Portugal - 1934-2014 |
Defense Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | A investigação desenvolve-se em torno da problemática de identidade
nacional, caracterizada pela revisão literária construída a partir das visões de
autores como Eduardo Lourenço, António Quadros, Eduardo Prado Coelho,
José Miguel Sardica, entre outros, e que claramente são sumarizadas pelas
palavras de José Gil, que considera que, para além de uma descrença na
identidade portuguesa, em consequência da crise global, há muito que se
evidencia e agrava a perda de uma imagem de si (Gil, 2009).
Com o objetivo de identificar valores identitários que ao longo dos últimos 80
anos têm vindo a ser recorrentes nos meios de comunicação gráficos,
nomeadamente o cartaz, como objeto de divulgar Portugal, seja através de
campanhas de turismo ou de promoção nacional, pretende-se construir uma
matriz que identifique signos e significados dos elementos que têm composto a
produção de cartazes turísticos em Portugal.
Este estudo resulta na aplicação dos símbolos identitários num modelo
generativo, interativo e co-criativo. A matriz será a base para o
desenvolvimento de um sistema generativo, com parâmetros que constituem a
narrativa para o processo co-criativo. Numa fase inicial, pretende-se que esta
plataforma seja um meio experimental para a reflexão e a validação dos
símbolos identitários sinalizados no estudo. The research is developed around the national identity problematic characterized by the bibliographic review and build from authors' visions such as Eduardo Lourenço, António Quadros, Eduardo Prado Coelho, José Miguel Sardica among others and whose are clearly summarized by José Gil words which considers that, in addition to a disbelief in Portuguese identity derived from the global crisis, has long been evident and aggravate a loss of one image of itself (Gil, 2009). With the objective of identifying identitary values that over the last eighty years has been recurrent in the graphic communication media, namely the poster as a way to advertise Portugal, either through tourism or national promotional campaigns, we intend to build a matrix that identifies signs and meanings of the elements that have composed the touristic posters production in Portugal. This study results in the application of the identitary symbols into a generative, interactive and co creative model. The matrix is the basis for the development of a generative system with parameters that form the narrative for the co creative process. Initially, it is intended that this platform becomes a mean for the reflection and the validation of the symbols signaled in the study. |
Description: | Doutoramento em Design |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/17864 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese phd _Design generativo_ final.pdf | 121.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.