Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/13597
Title: A closer look at medical affairs
Other Titles: Uma perspetiva sobre assuntos médicos
Author: Godinho, Pedro Francisco Soares da Silva Mendes
Advisor: Gago, Bruno Miguel Alves Fernandes do
Keywords: Biomedicina
Indústria farmacêutica
Medicamentos
Defense Date: 2014
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Over the last 10 years, the Pharmaceutical Industry has been under great scrutiny from regulators, healthcare professionals (HCPs) and patients in general, as in the past it was criticized for the use of aggressive sales and marketing tactics and unethical behaviour. To increase the transparency on the activities developed and its relationship with physicians, it has undergone significant changes in the way that it develops and markets medicines and medical devices. Many of these changes have led to an increase in the responsibility of Medical Affairs to inform the healthcare professionals’ community on the safe and appropriate use of the company´s medicines. Additionally, there is a trend to greatly limit physician access to traditional sales representatives who traditionally were industry’s vehicle of information and replace them by unbiased subject matter experts, the Medical Affairs colleagues. Much of this communication activity involves engaging and developing longterm relationships with key scientific opinion leaders in the disease area of interest. These scientific partnerships are crucial for the improvement of health outcomes that the pharmaceutical companies aim to achieve. The methods used by Medical Affairs to communicate the science vary from manuscripts in peer-reviewed journals, to congresses, continuous medical education meetings and discussion groups. More recently, digital channels have also been more frequently used to engage HCPs and even patients in this scientific exchange. Medical Affairs have significantly impacted the relationship with customers, continuing to build trust and value, transparency in all engagements, providing a balanced discussion of benefits and risks, and leveraging clinically robust dialogues on a peer-to-peer level. Medical Affairs activity, helping to address patients and physicians’ needs and promoting the appropriate use of medicines, will contribute to improve the reputation of the pharmaceutical industry.
No decurso dos últimos 10 anos, a Indústria Farmacêutica (IF) tem estado sob grande escrutínio por parte das Agências Regulamentares, profissionais de saúde e doentes no geral, sobretudo por ter sido criticada no passado pelas suas táticas de marketing e vendas agressivas e comportamento não ético. De forma a aumentar a transparência tanto das atividades desenvolvidas como da sua relação com os médicos, a Indústria alterou significativamente a forma como desenvolve e promove os medicamentos e dispositivos médicos. Muitas destas alterações levaram a uma maior responsabilização dos Assuntos Médicos (AM) na informação prestada à comunidade de prestadores de cuidados de saúde sobre o perfil de segurança e o uso apropriado dos medicamentos de uma empresa farmacêutica. Adicionalmente, verifica-se uma tendência para limitar significativamente o acesso dos delegados de informação médica aos prescritores, que tradicionalmente eram o veículo de informação da Indústria, substituindo-os por colegas imparciais especializados nos medicamentos (os colegas de Assuntos Médicos). Grande parte desta atividade informativa envolve estabelecer e desenvolver relações de longa duração com líderes de opinião numa determinada área terapêutica de interesse. Estas parcerias científicas são cruciais para a melhoria dos resultados em saúde que as companhias farmacêuticas pretendem alcançar. Os métodos utilizados pelos AM para comunicar ciência são diversos, abrangendo publicações em jornais com revisão por pares, congressos, sessões de educação médica contínua e grupos de discussão. Recentemente, os meios digitais passaram a ser também mais utilizados para envolver profissionais de saúde e doentes nesta partilha científica. Os AM impactaram significativamente o relacionamento com os clientes e continuam a construir uma relação de confiança e valor, de transparência, de discussão franca sobre benefícios e riscos e promovendo um diálogo clinicamente robusto entre pares. A atividade dos AM, que ajuda a colmatar as necessidades dos doentes e médicos e promove o uso correto dos medicamentos, contribuirá para melhorar a reputação da IF.
Description: Mestrado em Biomedicina Farmacêutica
URI: http://hdl.handle.net/10773/13597
Appears in Collections:DCM - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

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