Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/13499
Title: | Etnomusicologia, música e ecologia dos saberes |
Author: | Sardo, Susana |
Keywords: | Etnomusicologia Ecologia dos saberes Descolonização epistêmica Ethnomusicology Ecology of knowledges Epistemic decolonization |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | ABET - Associação Brasileira de Etnomusicologia |
Abstract: | O conceito de ecologia dos saberes tem vindo a ser construído e consolidado pelo sociólogo
português Boaventura de Sousa Santos desde 1995. Baseada numa perspectiva epistemológica
que postula o diálogo entre diferentes tipos de conhecimento, o conceito de ecologia dos saberes
defende a diluição da linha abissal entre duas cartografias: a cartografia de poder, que divide o
norte global do sul colonizado, e a cartografia do saber que divide o conhecimento científicoracional
de outros tipos de conhecimento e “ignorâncias”. Este texto é uma proposta de reflexão
que procura situar a etnomusicologia e os universos de conhecimento que estuda, nos discursos
sobre a ecologia dos saberes. Parte de uma análise crítica às propostas de Boaventura de Sousa
Santos e remete para um exemplo recente de inscrição da prática performativa cabo-verdiana
Kola San Jon, enquanto patrimônio imaterial português, no âmbito da convenção da UNESCO
sobre Patrimônio Cultural Imaterial, ratificada por Portugal em 2011. Este exemplo permite
inquirir alguns pressupostos da ecologia dos saberes, inscrevendo as práticas musicais enquanto
saberes contra-hegemônicos, e a etnomusicologia enquanto disciplina cuja práxis tem vindo a
contribuir para a descolonização epistêmica. The concept of an ecology of knowledges has, since 1995, been constructed and consolidated by the Portuguese sociologist Boaventura de Sousa Santos. Based on an epistemological perspective that postulates the dialogue among different types of knowledge, the concept of an ecology of knowledges advocates diluting the abyssal line between two cartographies: the cartography of power that divides the global north from the colonized south, and the cartography of knowledge which divides rational-scientific knowledge from other kinds of knowledges and "ignorances." This text is a proposal for reflection that seeks to situate ethnomusicology and the universes of knowledge studied by ethnomusicologists within the discourses on the ecology of knowledges. It begins with a critical analysis of Boaventura de Sousa Santos’ proposals and refers to a recent example of the patrimonialization process of the Cape Verdean performative practice Kola San Jon, which has been declared Portuguese intangible heritage under the UNESCO Convention on Intangible Cultural Heritage, ratified by Portugal in 2011. This example allows the broadening of some of the requirements of the ecology of knowledges by inscribing the musical practices as counter-hegemonic knowledge, and ethnomusicology as a discipline whose praxis has come to contribute to an epistemic decolonization. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/13499 |
ISSN: | 1980-3303 |
Publisher Version: | http://musicaecultura.abetmusica.org.br/index.php/revista/article/view/88/23 |
Appears in Collections: | INETmd - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ssardo_MC_2013.pdf | 243.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.