TY: THES T1 - Necessidades educativas especiais : a mudança pelo relatório Warnock A1 - Izquierdo, Teresa Maria Rodrigues N2 - O conceito de Necessidades Educativas Especiais (NEE) foi utilizado pela primeira vez pelo «Special Educational Needs: Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People» (London: Her Majesty?s Stationery Office, 1978), presidido por Mrs. Hellen Mary Warnock, conhecido como Relatório Warnock para reavaliar o atendimento aos alunos com deficiência. As concepções desenvolvidas pelo Relatório Warnock vieram alterar decisivamente a organização da educação especial, nomeadamente das respostas educativas para os alunos com NEE, o que significou uma mudança de primazia do paradigma médico-psicológico para a do paradigma educativo. Na sequência desta mudança, a Declaração de Salamanca (UNESCO, 1994) adoptou a designação de Necessidades Educativas Especiais (NEE) e passou a defender o direito de todos os alunos a uma educação na escola regular, passando a abranger todas as crianças e jovens cujas necessidades envolvam deficiência ou dificuldade de aprendizagem. Com esta investigação pretende-se analisar as mudanças ocorridas na educação especial em Portugal antes e depois do Relatório Warnock (1978) face a alunos com Necessidades Educativas Especiais (NEE) e a inclusão destes alunos na escola regular. A escolha deste tema resulta de uma reflexão decorrente da minha prática pedagógica, enquanto docente de educação especial e da convicção de que os alunos com NEE têm direito pleno à educação e à igualdade de oportunidades numa escola para todos. ABSTRACT: The concept of Special Educational Needs (SEN) was used for the very first time by «Special Educational Needs: Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People» (London: Her Majesty?s Stationery Office, 1978), presided by Mrs. Hellen Mary Warnock, known as the Warnock Report so as to re-evaluate the assistance given to students with disabilities. The conceptions developed by the Warnock Report changed, in a decisive way, the organization of special education, namely the educational responses given to students with SEN, which meant a change of primacy from the medical-psychological paradigm to the educational paradigm. In the sequence of this change, the Salamanca Declaration (UNESCO, 1994) adopted the designation of Special Educational Needs (SEN) and started defending the right that all the students should have access to an education in a regular school, including all the children and youths whose needs involve disabilities or learning difficulties. With this research we intend to analyse the changes occurred in special education in Portugal before and after the Warnock Report (1978) regarding students with Special Educational Needs (SEN) and the inclusion of these students in regular schools. The choice of this theme is the result of a reflection from my pedagogical practice, while being a special education teacher, and the conviction that these students with SEN have full right to education and to equal opportunities in a school for everyone. UR - https://ria.ua.pt/handle/10773/995 Y1 - 2006 PB - Universidade de Aveiro